Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Guider och stöd
- Guider och stöd
- Talböcker och stödprogram
- Sökguider – inom olika ämnen
- Att söka information – en kort guide
- Vetenskapliga texter
- Skriva referenser
- Boka sökhjälp
- Boka forskarstöd
- Workshoppar för doktorander
- Boka undervisning
På sidan -
- På biblioteket
- På biblioteket
- Öppettider och kontakt för biblioteken
- Ny på biblioteket: kursböcker, lån och annat
- Biblioteket för besökare
-
- Studiemiljö
- Studiemiljö
- Pausa
- Boka grupprum på biblioteket
-
- Utställningar och evenemang
- Utställningar och evenemang
- Forskarnas galleri
- Bokstafetten
- Mau Reads
- Studenternas galleri
- Forskning på tapeten
- Om universitetsbiblioteket
På sidan
Att söka information – en kort guide
– en kort guide
När du ska skriva uppsats eller examensarbete är det bra om du söker information på ett mer strukturerat sätt. Planera dina sökningar och tänk på att dokumentera och reflektera under arbetets gång.
Innan du börjar söka – hitta rätt sökord
Innan du börjar söka är det viktigt att du tänker igenom din frågeställning och funderar på vilka sökord du ska använda.
Tips kring hur du väljer sökord
- Börja med att skriva ner begrepp och ord som speglar din frågeställning.
- Fundera på synonymer och begrepp som ligger nära dina första sökord. Tänk på att saker ofta kan benämnas på flera olika sätt – försök fånga in så många aspekter du kan av din fråga.
- Översätt sökorden till engelska. De flesta vetenskapliga texter finns i internationella databaser så att söka på engelska är oftast nödvändigt.
Lär dig mer om hur du går till väga för att välja sökord:
- Film om att identifiera sökord/nyckelord (02:14)
- Film om att hitta synonymer och relaterade ord (03:14)
Strukturera dina sökord
En bra hjälp när du ska strukturera sökorden du valt ut är att använda bibliotekets arbetsblad som vi länkar till här under. Mallen hjälper dig att lista de ord du kommer på men även att hålla koll på vilka ord du redan sökt på. Oftast hittar man också fler sökord som man vill testa när man börjar söka, då kan det vara bra att fylla på sin lista också med dessa.
Att välja databas
På bibliotekets webbplats finns databaser och söktjänster som är speciellt bra när du vill hitta vetenskapliga artiklar, doktorsavhandlingar och böcker. Vilken databas eller söktjänst du ska använda beror på vad du letar efter. Vissa databaser fokuserar på specifika ämnen, medan andra täcker flera olika ämnesområden.
Olika typer av databaser
Det är ofta en bra idé att börja söka i en mer övergripande söktjänst som exempelvis Libsearch eller Swepub.
Här finns länkar till Libsearch, Swepub och fler tips om hur du hittar vetenskapligt material
Sökguider för olika ämnen
I bibliotekets sökguider hittar du tips på databaser, tidskrifter och söktips utvalda för olika ämnen.
Kolla om det finns en sökguide i ditt ämne
Ämnesdatabaser
Många av våra databaser är inriktade på specifika ämnen. Om det finns en databas som är specifikt inriktad på ditt ämne, är det bäst att börja söka där. I ämnesdatabaserna kan du precisera din sökning mer än i de allmänna databaserna och därför få bättre och mer precisa träffar.
Du hittar alla våra databaser i vår A-Ö-lista
Uppslagsverk och ordböcker
Om du letar efter definitioner av begrepp eller söker efter grundläggande fakta om ett ämne kan det vara en bra idé att se om det finns ett uppslagsverk i ditt ämne.
Sökteknik – hur söker jag för att hitta rätt
När du valt sökord är det dags att testa dem i olika databaser. För att ditt sökresultat ska bli så relevant som möjligt är det bra att känna till några grundläggande söktekniker.
Kombinera dina sökord
I de flesta databaser använder du så kallade booleska operatorer (AND, OR och NOT) när du kombinerar två eller fler sökord. De booleska operatorerna skrivs oftast på engelska och med stora bokstäver. I vissa databaser finns orden också som val i en rullgardinsmeny bredvid sökrutan. Så här använder du AND, OR och NOT:
AND mellan dina sökord innebär att alla sökorden ska finnas med i ditt sökresultat.
Exempel: climate change AND youth. Ju fler sökord du kombinerar med AND, desto färre träffar får du.
OR mellan dina sökord innebär att samtliga eller något av sökorden ska finnas med i ditt sökresultat.
Exempel: climate change OR global warming. Använd OR när du söker på synonymer eller närliggande begrepp. Ju fler sökord du kombinerar med OR desto fler träffar får du.
NOT använder du enbart när du vill utesluta ett ord i din sökning.
Exempel: elbilar NOT hybridbilar
Se film om hur sökteknikerna fungerar i praktiken (03:21)
Sök på en fras
Använd citattecken " " när du vill söka på ett begrepp som innehåller två eller flera ord till exempel "social media". Du får då träffar på hela begreppet. Söker du däremot på social media utan citattecken får du träffar på de två orden separat oavsett var i texten de finns.
Sök på del av ett ord (trunkering)
Sök på början av ett ord och avsluta med * för att hitta ordets alla tänkbara ändelser och böjningsformer.
Exempel: miljö* ger träff på: miljön, miljöarbete, miljöförstörelse, miljöfrågor, miljöpåverkan etc.
Sök i utvalda fält
Om du söker i databasens avancerade sökning kan du ofta välja att bara söka i utvalda fält, till exempel på författare, ämnesord eller i abstract. Detta ger färre och förhoppningsvis bättre träffar.
Lär dig mer om fältsökningar i den här filmen från Linnéuniversitetet
Hur väljer jag bland artiklarna i mitt sökresultat?
När du gjort din sökning och tycker du fått ett lagom antal träffar behöver du välja ut vilka artiklar du ska använda i ditt arbete. Börja med att läsa titlarna på artiklarna. Om titeln verkar intressant, läs artikelns sammanfattning (abstract). Utifrån sammanfattningen kan du sen avgöra om du vill läsa hela artikeln.
Här är några frågor att tänka på när du väljer artiklar:
- Är artikeln peer-reviewed (vetenskapligt granskad)?
- Är artikeln relevant och trovärdig för din frågeställning?
- Vem har skrivit och publicerat artikeln?
- Är informationen aktuell, eller finns det nyare artiklar om ämnet?
Vanligtvis anses artiklar vara aktuella om de är högst fem eller tio år gamla, men det beror också på ämnet och hur mycket forskning som görs på området.
Att spara och dokumentera sökningar
Det är bra att under arbetets gång dokumentera dina sökningar steg för steg. Då kan du återskapa lyckade sökningar och fortsätta tidigare sökningar. Du kan också visa handledare och lärare att du arbetat metodiskt.
Några tips kring att dokumentera sökningar:
- Spara din sökhistorik
I de flesta databaser kan du spara din sökhistorik. För att kunna göra detta måste du för det mesta skapa ett gratiskonto i den specifika databasen. - Skriv loggbok
Att skriva loggbok betyder helt enkelt att anteckna vilka sökningar du gör och resultaten av dem. Anteckna för hand eller i valfritt program.
Förbättra din sökning!
Får du inte de sökträffar du hoppades på? Gå igenom din sökning och se om du kan ändra något!
För många sökträffar?
- Kolla sökorden! Finns det ett mer specifikt sökord du inte testat?
- Lägg till fler sökord och kombinera dem med AND.
- Begränsa sökningen till de senaste åren, ett visst språk, eller publikationstyp.
För få sökträffar?
- Är dina sökord för specifika? Prova mer allmänna sökord (kombinera med OR).
- Använd färre sökord.
- Prova trunkering, exempel: miljö*.
- Testa samma sökord i en annan databas.
Är sökträffarna inte relevanta?
- Prova andra sökord eller synonymer. Många söktjänster har en egen ordlista (thesaurus) som innehåller de sökord som fungerar bäst i just den databasen eller söktjänsten.
- Använd en annan databas.
- Använd frassökning för mer relevanta träffar, exempelvis ”climate change”
Kontakta oss om du har frågor
Vi hjälper gärna till med frågor om sökningar i bibliotekets informationsdisk,
eller kontakta oss på: biblioteket@mau.se eller 040-665 73 00