Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
- Forskningscentrum
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Anne-Marie
Hansen
Universitetslektor
anne-marie.hansen@mau.se
0452-292 27 36
orcid.org/0000-0002-4850-8132
Presentation
Jag är interaktionsdesign researcher och lärare, intresserad av utvecklingen av hållbara relationer mellan människor och mellan olika arter.
I mitt avhandlingsarbete kom jag fram till att vuxna och barn icke-verbalt och snabbrörligt kunde förmedla musikalisk improvisation tillsammans på spelliknande elektroniska musikinstrument. Genom att använda ljudmediet kunde jag studera estetiken i växelverkan och samtidighet – medan andra medier och kulturella traditioner kan stödja hållbara mänskliga relationer och relationer mellan olika arter.
I min nuvarande forskning har jag gjort en förflyttning från fältet människa-dator-interaktion till codesign och social innovation. Forskningen är inriktad på design för relationer genom skapandet av workshopaktiviteter som stärker praxisgemenskap.
De nyckelfenomen jag utforskar är: delat medvetande och uppmärksamhet, vi-medvetenhet, gemensam avsikt, en känsla av tillhörighet och delad identitet. Nyckelteman i min forskning är: ekosamhällen, övergångsrörelser, permakultur/hållbar odling, ursprungsfolks praktiker och kunskapstraditioner, mänskliga förmågor och resurser, socialt lärande och datorstött samarbete (CSCW).
För närvarande är jag iblandad i EU-projektet VASE där jag samarbetar med forskare från Aarhus Universitet och Technical University of Eindhoven för att utveckla öppna utbildningsresurser för undervisning i värderingskänslig design. Jag är också knuten till forskargruppen Collaborative Future-Making.
Publikationer
-
2024 | Konferensbidrag
What do we Teach when Teaching More-than-human Perspectives in Computing and Technology Design Education?: An Emerging Pedagogical Framework
Elisabet M. Nilsson, Rikke H. Jensen, Anne-Marie Hansen, Tilde Bekker, Daisy Yoo, Eriksson Eva
-
2024 | Konferensbidrag
Teaching for More-than-human Perspectives in Design – A Pedagogical Pattern Mining Workshop
Elisabet M. Nilsson, Anne-Marie Hansen, Daisy Yoo, Tilde Bekker, Rikke Hagensby Jensen, Eva Eriksson
-
2024 | Konferensbidrag
Teaching More-than-human Perspectives in Design: A Pedagogical Pattern Mining Workshop
Elisabet M. Nilsson, Anne-Marie Hansen, Tilde Bekker, Daisy Yoo, Rikke H. Jensen, Eva Eriksson
-
2023 | Konferensbidrag
What do we create in a responsible workshop in 2030?
Anders-Petter Andersson, Hakan Edeholt, Anne-Charlotte Ek, Anne-Marie Hansen
-
2023 | Konferensbidrag
Challenges in Teaching More-Than-Human Perspectives in Human-Computer Interaction Education
Tilde Bekker, Eva Eriksson, Simon Fougt Skov, Anne-Marie Hansen, Elisabet M. Nilsson, Daisy Yoo