Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
- Forskningscentrum
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Gustav
Hägg
Docent/Universitetslektor
gustav.hagg@mau.se
040-665 86 71
orcid.org/0000-0002-8985-2749
Presentation
Min forskning
Som forskare är jag placerad i skärningspunkten mellan entreprenörskapsutbildning, lärandefilosofi och utbildningsteori, men med tiden har jag breddat min forskning till att inkludera etiska och moraliska överväganden som spänner över den entreprenöriella processen kopplad till den växande plattforms-ekonomin. Under de senaste tre åren har jag också breddat mig till att inkludera fastighetssektorn med fokus på dialoger som ett verktyg för att förstå lärande mellan fastighetsföretag och deras intressenter. Även om mitt huvudsakliga kompetensområde återfinns inom entreprenörskapsutbildning, försöker jag ständigt bredda min forskning, särskilt relaterad till samtida arbetsförhållanden som blir synliga med den växande digitaliseringen och dess inverkan på entreprenörskap och de mer och mer gränslösa karriärer som vi ser växa fram. Sammanfattningsvis har jag ett genuint intresse av att förstå hur det moderna samhället omformar arbetslivet och vilken roll nya affärsverksamheter kan spela, särskilt när man överväger ansvarsfull och hållbar affärspraxis. Här influeras jag av nuvarande tankar om att omdefiniera kapitalismen (Henderson) och det ökade fokuset på molnkapital (Varoufakis) och hur man kan omforma framtida förståelse för vilken värld vi kan tänkas vilja leva i.
Mina publiceringar finner ni via google scholar länken nedan.
(https://scholar.google.se/citations?user=hwy24QgAAAAJ&hl=sv&oi=ao)
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Who is the entrepreneurial educator?: A transferability perspective to tease out antecedents needed to form a signature pedagogy
Gustav Hägg, Colin Jones, Birgitte Wraae
-
2024 | Artikel i tidskrift
Entrepreneurial Responsibility: A Conceptual Framework to Understand Ethical Dualism Throughout the Entrepreneurial Process
Gustav Hägg, Vera Haataja, Agnieszka Kurczewska, Alexander McKelvie
-
2023 | Artikel i tidskrift
Mitigating the lack of prior entrepreneurial experience and exposure through entrepreneurship education programs
Torgeir Aadland, Gustav Hägg, Mats A. Lundqvist, Martin Stockhaus, Karen Williams Middleton
-
2023 | Artikel i tidskrift
Why so little talk about how to build legitimacy in the domain of entrepreneurial education?: A reflection considering progression and capitalization rate
Gustav Hägg
-
2023 | Artikel i tidskrift
The role of work-integrated learning in preparing students for a corporate entrepreneurial career
Joakim Winborg, Gustav Hägg