Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
- Forskningscentrum
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Madeleine
Sjöman
Universitetslektor
madeleine.sjoman@mau.se
040-665 78 43
orcid.org/0000-0001-6172-3876
Presentation
Madeleine Sjöman är biträdande lektor i specialpedagogik och tillhör forskningsplattformen Research Platform for Education and Special Education (RePESE) där hon leder gruppen ReDES (Research on Diversity in Education and Society).
Min forskning handlar om hur lärare i förskolan och skolan kan bidra till engagemang hos barn i behov av särskilt stöd. Enligt mina tidigare resultat bör möjligheter och hinder för barns engagemang identifieras både i miljön och hos barnet. En särskilt sårbar grupp i förskolan och skolan är barn med symptom på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Symptom kopplat till NPF handlar ofta om svårigheten att bibehålla fokus när en situation är utmanande, svårigheter att utestänga ovidkommande ljud, ljus eller rörelser (stimuli) eller att påbörja, genomföra och slutföra en aktivitet som är socialt accepterat inom barngruppen. Lärare kan bidra till barns engagemang i förskolan/skolan om det finns en kunskap om olika funktionsnedsättningar och vilka faktorer som hindrar och bidrar till barnets engagemang. För att bidra till en inkluderande lärmiljö bör barns engagemang betraktas i det ömsesidiga samspelet mellan individuella och kontextuella faktorer.
I mitt pågående forskningsprojekt vid Malmö Universitet genomför jag en interventionsstudie i förskolan som syftar till att identifiera, utveckla, implementera och utvärdera evidensbaserad kunskap om hur lärare kan utveckla sin didaktiska kompetens och implementera tidiga interventioner i förskolan som bidrar till engagemang och exekutiva funktioner hos barn NPF.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Conceptualizing adolescents’ everyday stressors to underscore areas for support
Lisa Hellström, Madeleine Sjöman, Karin Enskär
-
2024 | Artikel i tidskrift
Challenges to Relational Commitments of Preschool Staff in Supporting Children in Contexts with a High Proportion of Early Second Language Learners in Sweden
Johannes Finnman, Maja Söderbäck, Madeleine Sjöman, Jonas Welander, Lena Almqvist
-
2023 | Konferensbidrag
Conceptualizing adolescents’ everyday stressors using the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) classification system
Lisa Hellström, Madeleine Sjöman, Karin Enskär
-
2023 | Artikel i tidskrift
Are relations between children's hyperactive behavior, engagement, and social interactions in preschool transactional?: A longitudinal study
Madeleine Sjöman
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Det ömsesidiga samspelet i mötet med barn i behov av särskilt stöd
Madeleine Sjöman