Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
- Forskningscentrum
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Peter Lilja, universitetslektor i pedagogik. Prefekt vid institutionen Barndom, utbildning, samhälle. Leg. lärare i samhällskunskap och religionskunskap för grundskolans senare år och gymnasieskolan. Fil.mag. i statsvetenskap och utbildningsvetenskap.
Mina forskningsintressen rör sig i skärningspunkten mellan politisk och pedagogisk teori med särskilt fokus på lärarrollen/lärarskap, intergenerationella relationer i utbildningskontexter och kring relationen mellan politik och utbildning i stort.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Rousseau's Lawgiver as Teacher of Peoples: Investigating the Educational Preconditions of the Social Contract
Johan Dahlbeck, Peter Lilja
-
2023 | Konferensbidrag
Rousseau's lawgiver as a pedagogical fiction
Johan Dahlbeck, Peter Lilja
-
2021 | Kapitel i bok, del av antologi
Entrepreneurial learning and the merging of progressive and economic ideals
Johan Dahlbeck, Peter Lilja
-
2021 | Artikel i tidskrift
Lärarskap: en essä om vad det innebär att vara lärare
Peter Lilja, Johan Dahlbeck
-
2019 | Kapitel i bok, del av antologi
After the Century of the Child: Swedish Education and the Transformation of the Role of the Child
Peter Lilja, Despina Tzimoula