Almås E, Pirelli Benestad EE, (2017) Sexologi i praksis. Oslo:Universitetsforlaget. (ca 30 s. av 399 s.)
Atallah S, Johnson-Agbakwu C, Rosenbaum T, Abdo C, Byers E S, Graham C, Nobre P, Wylie K, Brotto L, (2016) Ethical and sociocultural aspects of sexual function and dysfunction in both sexes. Journal of sexual medicine, 13(4), 591-606. (15s)
Hall KSK, Binik YM, (eds) (2020) Principles and Practice of Sex Therapy. 6th ed. New York: Guilford Press. (300 s. av 536 s.)
Brotto LA, Basson R, (2014) Group mindfulness-based therapy significantly improves sexual desire in women. Behaviour Research and Therapy, 57, 43-54. (11 s.)
Brotto LA, Bergeron S, Zdaniuk B, Basson R, (2020) Mindfulness and cognitive behavior therapy for provoked vestibulodynia: Mediators of treatment outcome and long-term effects. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 88,1, 48-64. (16s)
Ekdahl J, (2017) Sexualitet och sexuella problem: bedömning och behandling enligt KBT. Lund: Studentlitteratur. (90 s. av 358 s.)
Elmerstig E, (2012) Sexuella problem och sexuella dysfunktioner. I Plantin L, Månsson S-A, (red) Sexualitetsstudier. Stockholm: Liber. (22 s. av 344 s.)
Elmerstig E, Thomtén J, (2016) Vulvar pain-Associations Between First-Time Vaginal Intercourse, Tampon Insertion and Later Experiences of Pain. Journal of Sex & Marital Therapy, 42. (13 s.)
Fine SF, Glasser PH, (1996) The first helping interview- Engaging the client and building trust. Thousand Oaks, Sage Publications. (105 s. av 185 s.)
Gahm E, (red.) (2017) Praktisk sexualmedicin. Lund: Studentlitteratur. (100 s av 270 s)
Graugaard C, Giraldi A M, Mohl B, (red) (2019). Sexologi. Faglige perspektiver på seksualitet. Köpenhamn: Munksgaard. (ca 100 s. av 1054 s)
Jackson LA, et al. (2019) Anatomy, histology, and nerve density of the clitoris and associated structures: clinical applications to vulvar surgery. American Journal of Obstetrics and Gynecology, 221:519.e1-10.
Kåver A, (2016) KBT i utveckling: En grundbok i kognitiv beteendeterapi. (2:a upplagan). Stockholm: Natur och Kultur. ( 200 s. av 367 s.)
Kleinplatz P J, Paradis N, Charest M, Lawless S, Neufeld M, Neufeld R, Pratt D, Ménard A D, Buduru B, Rosen L, (2018) From Sexual Desire Discrepancies to Desirable Sex: Creating the Optimal Connection, Journal of Sex & Marital Therapy, 44:5, 438-449 (11s).
Löfgren-Mårtenson L, (2012) Sexolog som yrke – mellan professionell ambivalens och Mångvetenskaplig harmoni. I: Plantin L, Månsson S-A, (red). Sexualitetsstudier Stockholm: Liber. 276-301. (25 s.)
McCool-Myers M, Theurich M, Zuelke A, Knuettel H, Apfelbacher C, (2018) Predictors of female sexual dysfunction: a systematic review and qualitative analysis through gender inequality paradigms, BMC Women's Health, 18,108. (15s)
Nilsson Schönnesson L, (2010) Sexologi och etik. I: Lundberg P.O, Löfgren-Mårtenson L (red) Sexologi, Stockholm, Liber. 445-450. (5s)
Rasmusson E-M, Plantin L, Elmerstig E, (2013) “Did they think I would understand all that on my own?” -A questionnaire study about sexuality with Swedish cancer patients. European Journal of Cancer Care, 22, 361-369. (9 s.)
Smith AE, Molton IR, McMullen K, Jensen MP, (2015) Sexual Function, Satisfaction, and Use of Aids for Sexual Activity in Middle-Aged Adults with Long-Term Physical Disability. Topics in Spinal Cord Injury Rehabilitation, 21(3), 227-232. (6 s.)
Ventus D, Gunst A, Arver S, Dhejne C, Öberg K G, Zamore-Söderström E, Kärnä A, Jern P, (2020) Vibrator-Assisted Start-Stop Exercises Improve Premature Ejaculation Symptoms: A Randomized Controlled Trial. Archives of sexual behaviour, 49,5, 1559-1573. (14s)
Aktuella rapporter, vetenskapliga artiklar och texter om ca 400 sidor tillkommer. Till litteraturlistan tillkommer också ett ospecificerat antal sidor som väljs av studenterna själva i relation till den individuella examinationen.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskaper och färdigheter för sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete. I kursen behandlas och belyses centrala begrepp, forskning och färdigheter i relation till klinisk sexologi med fokus på förmågan att förstå, ge information, rådgivning och behandla människor med sexuella problem och sexuella dysfunktioner. Undervisningen baseras på sexologisk forskning samt klinisk sexologisk verksamhet. Utifrån studenternas professionella utgångspunkter diskuteras sexologiska frågeställningar, samt aktuella teoretiska och praktiska modeller både nationellt som internationellt för sexologiskt utrednings- och behandlingsarbete. Detta sker såväl generellt, samt riktat till olika målgrupper exempelvis vid sjukdom och/eller funktionshinder. Etiska perspektiv kopplat kliniskt sexologiskt arbete diskuteras. I olika simulerade situationer förbereds studenterna inför kliniskt sexologiskt arbete.
Behörighetskrav
För tillträde till termin 5 krävs att de obligatoriska kurserna från termin 1-3 är godkända.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).