Bergnehr, Disa (2019). Barnperspektiv, barns perspektiv och barns aktörskap – en begreppsdiskussion. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, vol 5, s. 49–61 (13 s) (tillgänglig på internet)
Campbell Galman, Sally (2021). Nicole’s mother is dead: death games, unruly stories, and what matters in preschool. Ethnography and Education, 16:3, pp. 294-310 (16 s) (tillgänglig på internet)
Corsaro, William, A. (2000). Early childhood education, children's peer cultures, and the future of childhood, European Early Childhood Education Research Journal, 8:2, pp. 89-102 (13 s) (tillgänglig på internet)
Gulløv, Eva (2021). Exploring divisions. What to be learned from observing young children’s social preferences. Ethnography and Education, 16:3, pp. 311-326 (15 s) (tillgänglig på internet)
Halldén, Gunilla (red.) (2007). Den moderna barndomen och barns vardagsliv. Stockholm: Carlssons (188 s)
Korczak, Janusz (2011). Barnets rätt till respekt. Stockholm: Natur och kultur (108 s)
Raittila, Raija & Vuorisalo, Mari (2021). Relational analysis and the ethnographic approach: constructing preschool childhood. Ethnography and Education, 16:3 pp. 358-372 (15 s) (tillgänglig på internet)
Källor i form av ytterligare vetenskapliga artiklar och andra underlag av relevans tillkommer under kursen.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sina kunskaper om barns aktörskap och barndomssociologi med relevans för förskolans utbildning.
I den här kursen studeras barn och barndom som en levd erfarenhet och en social, politisk och kulturell idé. Med utgångspunkt i studenternas egna livserfarenheter och forskning inom barndomssociologi och pedagogik fördjupar vi oss i frågor om barnets varande, dess förståelse av världen, erfarenheter och kunskaper. Barns sociala liv studeras med andra ord i sin egen rätt, och med en kritisk blick på idéer och ideal som på olika sätt begränsar eller villkorar barns handlingar.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO267A Barndom och lärande: Naturvetenskap, teknik och didaktik (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).