Delkurs 1: Estetiska ämneskunskaper, 7.5 hp
Angelo, Elin & Sæther, Morten (2014). Barnet och musiken: en introduktion i musikpedagogik för förskollärare. Malmö: Gleerups (kapitel 1-3) (89 s)
Bendroth Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (red.) (2014). Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur (s. 11-118) (107 s)
Braxell, Stina (2010). Skapande barn: att arbeta med bild i förskolan. Stockholm: Lärarförbundets förlag (143 s)
Ehrlin, Anna (red.) (2020). Estetiska uttrycksformer i teori och praktik: bild-, drama- och musikdidaktik. Stockholm: Liber (s. 68-153) (85 s)
Lindström, Lars (2008). Estetiska lärprocesser om, i, med och genom slöjd. KRUT Nr 133-134, s. 57-68 (12 s) (tillgänglig på internet)
Liset, Marte Svedrup; Myrstad, Anne & Svedrup, Toril (red.) (2011). Møter i bevegelse: å improvisere med de yngste barna. Bergen: Fagbokforlaget (s. 11-86 och 161-174) (90 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Delkurs 2: Estetik i utbildning och undervisning, 7.5 hp
Angelo, Elin & Sæther, Morten (2014). Barnet och musiken: en introduktion i musikpedagogik för förskollärare. Malmö: Gleerups (kapitel 4-7) (101 s)
Braxell, Stina (2010). Skapande barn: att arbeta med bild i förskolan. Stockholm: Lärarförbundets förlag (143 s)
Bendroth Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (red.) (2014). Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur (s. 95-166) (71 s)
Brante, Göran (2016). Allmän didaktik och ämnesdidaktik: En inledande diskussion kring gränser och anspråk. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik, Vol. 2, No. 1, november 2016, s. 52-68 (16 s) (tillgänglig på internet)
Ehrlin, Anna (red.) (2020). Estetiska uttrycksformer i teori och praktik: bild-, drama- och musikdidaktik. Stockholm: Liber (158 s)
Thavenius, Jan (2005). Om den radikala estetiken. Utbildning & demokrati, Vol 14, nr 1, s. 11-33 (23 s) (tillgänglig på Canvas)
Thorkildsen, Kari (2011). Den vilde babyreisen. I Bakke, Kari; Jenssen, Cathrine; Sæbø, Aud Berggraf (red.), Kunst, kultur og kreativitet: kunstfaglig arbeid i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget (s. 99-126) (27 s) (tillhandahålls av lärare)
Vallberg Roth, Ann-Christine; Holmberg, Ylva; Löf, Camilla & Stensson, Catrin (red.) (2020). Didaktik: flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (s. 99-158) (59 s)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
EduSinglePage
Course content
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i bild, musik och drama samt färdigheter i hur estetik kan användas i förskolans utbildning och undervisning som kommunikations- och uttrycksform.
Delkurser
Delkurs 1: Estetiska ämneskunskaper, 7.5 hp
I delkursen utvecklar studenten ämneskunskaper inom de estetiska ämnena bild, drama och musik. Studentens kunskaper omsätts och sätts på prov genom eget kreativt skapande. Olika former av kommunikation prövas utifrån ämnenas specifika uttryck. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Delkurs 2: Estetik i utbildning och undervisning, 7.5 hp
Delkursen behandlar estetikens värde i förskolans utbildning där barns rätt att utrycka sig diskuteras och problematiseras. Vidare studeras förutsättningar för barns lek och lärande i relation till estetik och didaktik. Med utgångspunkt i didaktik planerar, genomför, analyserar och värderar studenten undervisning där de estetiska uttrycksformerna bild, drama och musik utgör grund för innehåll och form, såväl analogt som digitalt. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Entry requirements
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV216A Didaktik och undervisning i förskola (genomgången)
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).