Course, grundnivå
15 credits
Distance | dagtid | 50%
20 January 2025 - 8 June 2025
Course code: FO274A

Course content

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om literacy och barns språkutveckling i relation till förskolans utbildning och undervisning.

Delkurser

Delkurs 1: Barns tidiga språkutveckling, 7,5 hp

Delkursen behandlar ämneskunskaper inom språkutveckling samt det tidiga läsandet och skrivandet utifrån ett literacy- och flerspråkighetsperspektiv. Studenten identifierar literacyhändelser i förskolan vilka utgör grund för analys med hjälp av kursens centrala begrepp. Vidare diskuteras och problematiseras förutsättningar för barns lek och lärande i relation till literacy. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.

Delkurs 2: Literacy i utbildning och undervisning, 7,5 hp

Delkursen behandlar barns möjlighet och rättighet att utveckla, använda och skapa språk i förskolans utbildning och undervisning vilket problematiseras ur ett normkritiskt perspektiv. Med utgångspunkt i poststrukturell teori planerar, genomför, analyserar och värderar studenten undervisning i form av språkutvecklande aktiviteter, där såväl skapandet av språkrika miljöer som multimodala former för språkande beaktas. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.

Entry requirements

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Genomgångna kurser: UV216A-Didaktik och undervisning i förskola.

Course literature

Course evaluation

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Contact