Hattie, John & Timperley, Helen (2007). The Power of Feedback. Review of Educational research 77(1), pp 81-112. (31 s.).
Hirsh, Åsa & Lundahl, Christian (Red). (2021). Hållbar bedömning. Bildning, välbefinnande och utveckling iskolans bedömningsarbete. Stockholm: Natur & Kultur. (395 s.)
Jönsson, Anders (2020). Lärande bedömning. Malmö: Gleerups Utbildning AB. (181 s.)
Klapp Lekholm, Alli (2010). Lärares betygsättningspraktik. I Klapp Lekholm, Alli; Norell, Jan-Olof; Olsson, Bengt; Petersson, Astrid; Pramling Samuelsson, Ingrid; Pramling, Niklas & Ridderlind, Inger. Bedömning för lärande. En grund för ökat kunnande. Forskning om undervisning och lärande 3. (9 s.) Tillgänglig via internet.
Lindström, Lars, Lindberg, Viveka & Pettersson, Astrid (red.). (2013). Pedagogisk bedömning: Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: Liber. (270 s.)
Vetenskapliga publikationer och relevanta styrdokument tillkommer.
EduSinglePage
Course content
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om bedömning såväl i den egna ämneskontexten som i ett bredare perspektiv. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sina färdigheter i att tillämpa rådande betygssystem i en undervisningspraktik.
Kursen behandlar relationen mellan undervisning, formativ och summativ bedömning och betygsättning i ett svenskt och internationellt perspektiv. Det nuvarande mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet analyseras ingående, utifrån betygsystemets konstruktion, den kriterierelaterade bedömningsprincipen samt hur bedömning och betygsättning är avsedda att tillämpas. Etiska aspekter på lärares bedömningsarbete diskuteras. I anslutning till detta behandlas också frågor kring plagiering och fusk i bedömningssammanhang.
Entry requirements
Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Course literature
Course evaluation
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).