- Rienecker, L. & Stray Jörgensen, P. (2014). Att skriva en bra uppsats. 3., omarb. uppl. Lund: Liber
- Förinstallerade tutorials, Solid Works
- Kurskompendium (ergonomi)
- Thompson, R. (2007). Manufacturing processes for design professionals, New York: Thames & Hudson
- Thompson, R. (2017). Materials Selection for Design Professionals, Thames & Hudson
- Kompendium (produktförståelse)
- Van Boeijen, A., Daalhuizen, J. & Zijlstra, J. (2014). Delft Design Guide. BIS Publishers B.V
- Wikberg Nilsson, Å., Törlind, P. & Ericson, Å. (2015). Design – process och metod. Lund: Studentlitteratur.
- Ehn, P. (2007). Design för alla? Under ytan: en antologi om designforskning, Raster förlag.
- Sanders, E. & Stappers, P. (2012). Convivial Toolbox, BIS Publishers B.V.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Syfte
Studenten ska vidareutveckla färdigheterna inom designmetodik och användarcentrerad design (ACD). Kursens tema är design som bärare av identitet och funktion i relation till människan som användare, beställare och medskapare. Förutom användarcentrerad design innehåller kursen moment som 3D CAD och Visuell kommunikation där syftet är att studenten fördjupar sina färdigheter inom formutveckling och förmåga till kommunikation av designprojekt. Kursen ger även en fördjupning till material och tillverkningstekniker samt en introduktion till forsknings- och utvecklingsarbetet inom design.
Innehåll
- Kvalitativa metoder för att förstå och analysera såväl användaren som den omvärld designen ska verka i
- Människan i relation till design berörs och ämnen som ergonomi och semiotik behandlas
- Vidareutveckling av designmetodik samt förmågan att kommunicera processen och resultatet av ett designprojekt
- Digitala metoder för gestaltning och visuell kommunikation introduceras och färdigheter i presentation tränas
- Kunskapen om olika material och tillverkningstekniker fördjupas och studenten ska lära sig ta välgrundade beslut inför industriell produktion
- Projekt där studenten kan tillämpa kunskaper och metoder från kursen
- Grundläggande orientering inom designforskningen och dess relation till produktdesign
- Förmågan att läsa, analysera och skriva akademisk text tränas, liksom förmågan till källkritik
Entry requirements
Minst 15 hp inom huvudområdet Produktdesign.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)