Löwgren, J. (2015). Till en designstudent som ska göra examensarbete på kandidatnivå. Kompendium, avdelningen för medie- och informationsteknik. Linköpings universitet: Linköping. [http://jonas.lowgren.info/Material/kand\_design\_kompendium.pdf](
Koskinen, I., Binder, T. & Redström, J. (2008). Lab, field, gallery, and beyond. Artifact: Journal of Visual Design 2 (1), 46–57.
Muratovski, G. (2016). Research for designers. A guide to methods and practice, Los Angeles: SAGE
Rienecker, L. (2014) Att skriva en bra uppsats, uppl3, Lund: Liber
Kurskompendium med exempeltexter från designforskning och exempeluppsatser
Studenten väljer själv relevant, kompletterande litteratur.
EduSinglePage
This course is offered as part of programme:
Course content
Huvudområdet Produktdesign vid Malmö universitet är en del av den kunskapstradition som kommer från en reflekterande designpraktik. Studenten introduceras till forskning genom design, vilken studenten provar i ett mindre utvecklingsprojekt. Kursen syftar till att utveckla studentens förmåga att metodiskt arbeta med beforskande utvecklingsarbete inom produktdesign och till att fördjupa studentens förmåga att självständigt och kritiskt värdera konsekvenser av teoretiska och metodologiska val. Studenten ska även skaffa sig kännedom om akademisk kvalitetssäkringsprocess, samt syftet med och formerna för opponering.
I kursen identifierar studenten ett inom produktdesign relevant problemområde. Studenten skapar en problembeskrivning samt avgränsar en frågeställning. Studenten planerar och motiverar val av teori och experimenterande metod för ett beforskande utvecklingsarbete kopplat till frågeställningen. Studenten söker och väljer relevant litteratur och referensmaterial till sin studie. Studenterna arbetar praktiskt genom att genomföra någon experimentell, empirisk metod. Studenten övar på att analysera och dra slutsatser utifrån resultatet av den empiriska delen, samt förhålla resultatet till sin teori. I kursen ingår självständiga arbetsuppgifter relaterade till studentens utvecklingsprojekt. Varje del i kursen introduceras genom olika undervisningsmoment och kurslitteratur, och studenten har tillgång till handledare genom hela processen.
Entry requirements
Minst 45 hp inom huvudområdet Produktdesign.
Course literature
Course evaluation
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)