Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
- Forskningscentrum
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
Pedagogik och yrkeskunnande
Forskarskolan fokuserar på utformning av forskningsprojekt i relation till yrkeskunnande, yrkesutbildningens innehåll, samt dess sociala, historiska och professionella sammanhang.
Om forskarskolan
Forskarskolan för pedagogik och yrkeskunnande ingår som en del i Lärosäten Syd. Forskarskolan är ett samarbete mellan Högskolan i Kristianstad, Linnéuniversitetet och Malmö universitet. Inom forskarskolan ger de tre lärosätena gemensamt forskarutbildningskurser inom pedagogik och yrkeskunnande. Forskarskolan organiserar också lärosätesövergripande aktiviteter som gemensamma seminarier, workshops och internat och medverkan vid vetenskapliga konferenser.
Genom sin ämnesövergripande och praktikorienterade inriktning skapar forskarskolan unika förutsättningar för att utveckla det yrkesdidaktiska kunskapsområde som utmärks av ämnesövergripande arbetssätt i gränslandet mellan teori och praktik. Forskarskolan säkerställer hög kvalitet, resursutnyttjande och goda ömsesidiga kontaktytor mellan näringsliv och samhälle och doktorander.
Fem doktorander
Forskarskolan för pedagogik och yrkeskunnande har i nuläget fem doktorander. Centralt för forskarskolan är att:
- arbeta mot forskarutbildningens mål,
- utveckla kritiska och självständiga forskare i vetenskapssamhället,
- kommunicera forskningsresultat, samt att
- skapa nationella och internationella nätverk som hjälper att driva forskning om yrkesutbildning och yrkesdidaktik framåt.
Styrgrupp
Forskarskolan leds av en styrgrupp med representanter för de tre lärosätena:
- Daniel Alvunger, Linnéuniversitetet
- Victoria Johansson, Högskolan Kristianstad
- Peter Koudahl, Malmö universitet (sammankallande)