Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
- Forskningscentrum
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Barn- och ungdomsvetenskap
ungdomsvetenskap
Det tvärvetenskapliga fältet barn- och ungdomsvetenskap handlar om studier om och tillsammans med barn och ungdomar inom ramen för barndom som social struktur och period i livet. Barns liv, erfarenheter, relationer och vardag är centrala för forskare inom fältet.
Inom det tvärvetenskapliga fältet barn-och ungdomsvetenskap arbetar forskare från olika discipliner med frågor som fokuserar på barn och ungdomar samt den tid i en människas liv som kallas barndom. Barns livsvillkor, lärande, utveckling, kultur och identitetsskapande är intressanta fenomen för forskare inom fältet. Hur olika aktörer och institutioner på olika sätt bidrar till att forma barns liv och hur barn förhåller sig till detta formande samt själva formar sina liv, är viktiga frågor inom barn-och ungdomsvetenskapen.
Barns erfarenheter av exempelvis digitalisering, migration, mobilitet, miljöförändringar, knapp ekonomi, segregation, delaktighet och lek studeras i relation till barns tillvaro i skolor, fritidshem och förskolor. Barn som politiska subjekt är en viktig utgångspunkt. Forskarna i barn-och ungdomsvetenskap vid institutionen för Barndom, utbildning, samhälle (BUS) vid Malmö universitet har akademiska hemvister i fälten socialt arbete, medie-och kommunikationsvetenskap, pedagogik, statsvetenskap, historia, genusvetenskap, etnologi, religionsantropologi och migrationsstudier.
Forskarna i barn-och ungdomsvetenskap vid Malmö universitet deltar i utbildning och handledning på grund-och avancerad nivå samt driver egna forskningsprojekt inom fältet.
Forskare, publikationer och projekt
Thom Axelsson
Jutta Balldin
Carina Berkhuizen
Laurence Delacour
Robin Ekelund
Anne Harju
Dorota Lembrer
Caroline Ljungberg
Vanja Lozic
Camilla Löf
Carolina Martinez
Linda Palla
Jonas Qvarsebo
Magdalena Sjöstrand Öhrfelt
-
2024 | Konferensbidrag
Recognising, naming, and resisting racialisation and ethnicisation in Swedish compulsory schools
Vanja Lozic
-
2024 | Konferensbidrag
Europeiskt samordningsnätverk och aktiviteter för att anamma ett hållbart och inkluderande STEAM-utbildningssystem: blandningen av konstnärliga och kreativa tillvägagångssätt inom STEM-utbildning,forskning och innovation
Birgitta Nordén
-
2024 | Konferensbidrag
Collaborative and creative spaces when children and three educators engage with Migrants , a wordless picturebook
Chrysogonus Siddha Malilang, Robert Walldén
-
2024 | Artikel i tidskrift
Undervisning i förskola: enligt skriftliga beskrivningar i samverkansforskning åren 2016 och 2023
Ann-Christine Vallberg Roth, Helena Hansen, Max Persson
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Critical eco-reflexive approaches: A case study of “Teaching for sustainability” towards SDG 4.7 transition via a whole school approach perspective in higher education
Birgitta Nordén
-
2024 | Konferensbidrag
Networking in Higher Education Didactics for Joint Actions in Fostering Remote learning and Hybrid Sustainability Outreach
Birgitta Nordén
-
2024 | Artikel i tidskrift
Advancing Sustainability through Higher Education: Student Teachers Integrate Inner Development Goals (IDG) and Future-Oriented Methodologies
Birgitta Nordén
-
2024 | Artikel i tidskrift
“Then you want everyone to be friends, and [having] friends is important for learning, I think”: The Role of Peers in Children’s Integration, Participation and Learning
Margund Rohr, Lena Foertsch, Thomas Droessler, Anne Harju, Tiina Hautamäki, Henna Jousmäki, Krystyna Slany, Magdalena Ślusarczyk, Harald Wagner
-
2024 | Artikel i tidskrift
Controversial issues in history teaching
Fredrik Alvén
-
2024 | Artikel i tidskrift
STREAM didaktik in preschool with literacy(s) in focus – between opening to the unknown and searching for the known
Helena Hansen, Ann-Christine Vallberg Roth
-
Forskningsprojekt
Social validering - en studie om nyanlända barn och ungdomars socialisationsprocess
dawan.raoof@mau.se -
Forskningsprojekt
Barns och ungdomars integration genom idrott. Exemplen Sverige och Uganda
thomas.persson@mau.se -
Forskningsprojekt
Att arbeta med sexualitet, samtycke och relationer i en svensk kommun: en processorienterad praktiknära studie
-
Forskningsprojekt
Skolhälsovårdens psykokultur 1940–1990: Mellan skolutbildning och sjukvård
thom.axelsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Att växa upp i papperslöshet: Unga vuxnas livsberättelser om hur de påverkats av en barndom levd med ett långvarigt överhängande hot om...
jacob.lind@mau.se -
Forskningsprojekt
Hälsa kopplat till lärande och lärarutbildning
lisa.hellstrom@mau.se