Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Adaptation of urban space through sustainable regeneration (ASSURE)
- ComBine
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik (FontD)
- Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Relevancing Mathematics and Science Education
- ROCIT
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Grafisk manual
- Grafisk manual
- Logotyp
- Färger
- Typografi
- Bildspråk
- Film och livesändningar
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Didaktik
Forskning inom didaktik intresserar sig för de faktorer och relationer som påverkar undervisningens och lärandets villkor, med särskilt fokus på skola. Didaktisk forskning eftersträvar att formulera teorier och modeller där relationer mellan skola, samhälle, val av innehåll, lärares arbete samt elevers, barns och vuxnas bildning är viktiga parametrar.
Didaktisk forskning undersöker vad som påverkar, möjliggör eller hindrar undervisning och lärande i olika sammanhang. Lärande ses som något som kan ske i formella sammanhang, som skola och utbildning på olika nivåer, i semiformella sammanhang, till exempel på muséer, och även informellt, till exempel som en integrerad del av yrkeslivet, men oftast handlar didaktisk forskning om skolans undervisning (olika åldrar). Den intresserar sig för val av innehåll, motiveringar till urvalet och vad som händer med ett disciplinärt innehåll när det transformeras från universitetsdiscipliner till innehåll för undervisning i skolan.
Undervisning kan studeras utifrån flera olika perspektiv och många faktorer och kunskapsbaser är relevanta för detta. Didaktiska teorier handlar om undervisning och bildning. En del teorier utgår från ett empiriskt-analytiskt perspektiv, medan andra i större utsträckning baserar sig på filosofi. Tillsammans bidrar de didaktiska teorierna till perspektiv och modeller i relation till de didaktiska frågorna (varför, vad, hur etc.). Att konkretisera och operationalisera didaktiska teorier som svarar på de didaktiska frågorna kan sägas vara kärnan i didaktik. Detta kan göras genom att utveckla eller systematiskt pröva didaktiska modeller eller genom att synliggöra olika didaktiska val och visa på dess konsekvenser. Den didaktiska forskningen vid Malmö universitet är såväl allmändidaktisk som ämnesdidaktisk.
Forskare, publikationer och projekt
Lisa Björklund Boistrup
Per Blomberg
Mikael Bruér
Eva Davidsson
Åsa Delblanc
Helena Hansen
Helen Hasslöf
Hanna Hofverberg
Irina Johansson Carlén
Dorota Lembrér
Janna Lundberg
Manuela Lupsa
Camilla Löf
Torun Mattsson
David Rosenlund
Per Schubert
Jesper Sjöström
Catrin Stensson
Ann-Christine Vallberg Roth
Eva Wennås Brante
-
2025 | Artikel, forskningsöversikt
Extern kommentar
Ann-Christine Vallberg Roth
-
2025 | Artikel i tidskrift
Scenariedidaktik som övergripande ämnesdidaktisk modell utifrån olika didaktiska paradigmperspektiv med fokus på bildning
Jesper Sjöström
-
2025 | Artikel i tidskrift
Preparing prospective primary school teachers in teaching informal statistical inference
Per Blomberg
-
2025 | Konferensbidrag
Concepts and Bodies: Creating together in affective bodying
Anna Chronaki
-
2025 | Konferensbidrag
Mathematical discourse changes during the introduction phase of the early years - A textbook perspective
Irina Johansson Carlén, Clas Olander, Ulrika Ryan
-
2025 | Kapitel i bok, del av antologi
Efterord: Sfi-undervisning tagen på allvar
Robert Walldén
-
2025 | Artikel i tidskrift
”Det är nästan som argumentation, men det är lite svårare argumentation”: En studie om argumentationsskrivande i svenska som andraspråk inom grundläggande vuxenutbildning
Hanna Sandgaard-Ekdahl
-
2025 | Artikel i tidskrift
Motivators for extracurricular research project participation and perspectives of internationalisation: Criminology students' perspectives of vertically integrated projects at Malmö University
Sophie Claire Wood, Tabea Schlesinger, Alessandra Porcedda, Rebekka Bürkert, Marie Väfors Fritz
-
2025 | Artikel i tidskrift
We're not all in the same boat: on supervision in the field of creative writing
Martin Cathcart Frödén
-
2025 | Bok
Väcka läslust i förskolan
Åsa Delblanc
-
ForskningsprojektDEPTH – Design av explicit språkljudsundervisning: Lärares multimodala strategier och elevers involvering
kim.ridell@mau.se -
ForskningsprojektFEELIT – Grunder för likvärdig och engagerande läs- och skrivundervisning i tidigare skolår
eva.wennas-brante@mau.se -
ForskningsprojektJämförande analys av policyer och implementeringsstrategier för sexualundervisning i Sydafrika och Sverige.
mats.lundstrom@mau.se -
ForskningsprojektDen litterära kanon i Sverige – konsensus och konflikt i utbildningspolitik, offentlig debatt och pedagogisk praktik
magnus.persson@mau.se -
ForskningsprojektStudier i undervisning och lärande om handlingskompetens kopplat till hållbarhetsfrågor
hanna.hofverberg@mau.se -
ForskningsprojektFörutsättningar för läs- och skrivutveckling? Samverkan mellan skolor och bibliotek i socialt utsatta områden
robert.wallden@mau.se -
ForskningsprojektSkolbakgrund, språkinlärningsstrategier och språkutveckling hos vuxna inlärare av svenska
robert.wallden@mau.se -
ForskningsprojektOrdlösa bilderböcker och deras didaktiska potential i heterogena klassrum
robert.wallden@mau.se -
ForskningsprojektDrama och poesi i engelskundervisning i grundskola.
psarri.chrysiida@mau.se -
ForskningsprojektLärares navigerande principer vid design av simulerade lärandemiljöer i svenska högskolans kontext
elisabet.malvebo@mau.se -
ForskningsprojektMultimodala Litterära Texter i Mellanstadiets Engelska Klassrummet: Möjligheter och Begränsningar
edith.fon@mau.se -
ForskningsprojektTeacher Research Literacy (TREL): Comparative Trajectories in the Nordic-Baltic Region
shaun.nolan@mau.se -
ForskningsprojektAtt arbeta med sexualitet, samtycke och relationer i en svensk kommun: en processorienterad praktiknära studie
-
ForskningsprojektDesign av rörlig bild i skolan
dennis.augustsson@mau.se -
ForskningsprojektUtrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
ForskningsprojektAtt stötta skrivande med fokus på vuxna andraspråksinlärare
hanna.sandgaard-ekdahl@mau.se