Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Utbildningsvetenskap
Utbildningsvetenskap är ett brett område som innefattar många olika dimensioner av forskning om utbildning, undervisning och lärande, vilket är centrala områden för yrkesutbildning till lärare men även av relevans i andra utbildningssammanhang.
Forskningen inriktas på olika nivåer av utbildning, såsom utbildningens organisation och ledning utifrån politiska, sociala, ekonomiska och kulturella perspektiv, den lärandes förutsättningar, innehållet för lärande, samt studier av lärares och skolledares arbete för att planera, genomföra och utvärdera utbildning.
Forskare, publikationer och projekt

Fredrik Alvén

Malin Axelsson
Thom Axelsson

Jutta Balldin

Peter Bengtsson

Jakob Billmayer

Mikael Bruér

Eva Davidsson

Lucely Figueroa Suarez

Rebecka Fingalsson

Pernilla Granklint Enochson

Ylva Grufstedt

Anne Harju

Helen Hasslöf

Lisa Hellström

Hanna Hofverberg

Kristine Hultberg Ingridz,

Alexander Jansson

Christina Johnsson
Annika Karlsson

Marie Larneby

Dorota Lembrér

Peter Lilja

Vanja Lozic

Janna Lundberg

Adrian Lundberg

Mats Lundström

Manuela Lupsa

Emelie Madeleine Charlotte Nilsson

Stefan Nyzell

Linda Palla

Jonas Qvarsebo

David Rosenlund

Camilla Safrankova

Margareta Serder

Viktoria Sjöblom

Hanna Sjögren

Madeleine Sjöman

Jesper Sjöström

Kristian Stålne

Robert Walldén
-
2025 | Artikel i tidskrift
Approaching middle-school student science learning and sustainability dilemmas through co-creation processes with science professionals
Vildana Bašić, Eva Davidsson
-
2025 | Artikel i tidskrift
The art of leadership – a genealogy of pedagogical leadership and the governing of the timely Swedish school organisation
Felicia Daudi
-
2025 | Artikel i tidskrift
NorDiNa Editorial 2025/1
Are Turmo, Mats Lundström
-
2025 | Artikel i tidskrift
Bystander behavior in workplace bullying: a vignette study exploring how organizational space and situational strength influence intentions to intervene
Sandra Jönsson, Tuija Muhonen
-
2025 | Artikel i tidskrift
Det är orättvist att bara skylla på studenterna
Erica Li Lundqvist, Martin Lund
-
2025 | Artikel i tidskrift
It is time to defend ordinary scholars, not poach talent
Rebecka Lettevall, Annika Olsson, Andrea Petö
-
2025 | Doktorsavhandling, sammanläggning
Orientations in swedish sexuality education
Rebecka Fingalsson
-
2025 | Kapitel i bok, del av antologi
Att leda kollegialt lärande som kan förbättra elevers resultat
Jaana Nehez, Ann-Christine Wennergren
-
2025 | Konferensbidrag
Enhancing teacher research literacy: a pathway to a sustainableand equitable future in education
J. Shaun Nolan, Anna Wärnsby
-
2025 | Doktorsavhandling, sammanläggning
Supporting students’ development of technological literacy through visualisations and verbal interactions
Johan Lind
-
Forskningsprojekt
Den litterära kanon i Sverige – konsensus och konflikt i utbildningspolitik, offentlig debatt och pedagogisk praktik
magnus.persson@mau.se -
Forskningsprojekt
Historieundervisning som främjar elevers hantering av historiska framställningar - En interventionsstudie i samverkan mellan lärare och...
david.rosenlund@mau.se -
Forskningsprojekt
Studier i undervisning och lärande om handlingskompetens kopplat till hållbarhetsfrågor
hanna.hofverberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Global och Glokal Hälsa (GGH) - Välbefinnande och lärande i Glokal miljö
jonas.christensen@mau.se -
Forskningsprojekt
Att skapa vi:et i hembygden: Närsamhällets kulturarv i SO-undervisningen på lågstadiet
cecilia.trenter@mau.se -
Forskningsprojekt
Läromedelsbruk i bildundervisningen – policy, diskurs och materialitet på högstadiet
annika.hellman@mau.se -
Forskningsprojekt
Grundskoleplacering genom skolval: Hur kommunala tjänstemän organiserar för valfrihet och lika möjligheter
hanna.sjogren@mau.se -
Forskningsprojekt
Teacher Research Literacy (TREL): Comparative Trajectories in the Nordic-Baltic Region
shaun.nolan@mau.se -
Forskningsprojekt
Att arbeta med sexualitet, samtycke och relationer i en svensk kommun: en processorienterad praktiknära studie
-
Forskningsprojekt
Skolhälsovårdens psykokultur 1940–1990: Mellan skolutbildning och sjukvård
thom.axelsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Lärares derasifierande praktiker – Hur kan lärare tillvarata sina antirasistiska ambitioner i sitt arbete?
sara.nilsson-mohammadi@mau.se -
Forskningsprojekt
Hälsa i lärande och lärarutbildning (HILL)
lisa.hellstrom@mau.se -
Forskningsprojekt
Utrymme för flerspråkighet? En tvärvetenskaplig studie av pedagogiska möjligheter och begränsningar för flerspråkiga förhållningssätt och...
pia.nygard-larsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Från ord till siffror. Hur läsning blir ett samhälleligt och didaktiskt problem
magnus.persson@mau.se -
Forskningsprojekt
Ämneskunskaper i rörelse i lärarutbildning i idrott och hälsa
jan-eric.ekberg@mau.se -
Forskningsprojekt
Landsbygdens vardagsliv, arbete och utbildning
janna.lundberg@mau.se -
Forskningsprojekt | DOKTORANDPROJEKT
Erfarenheter och minnen av sexualundervisning i skolan
rebecka.fingalsson@mau.se