Studenter behöver förberedas bättre och tidigare på vad lärarrollen innebär, enligt forskning från Malmö universitet. Studien lyfts nu fram i utredningen om lärar- och förskollärarutbildningarna, som presenterades för regeringen i veckan.

– Många lärare är bra på att planera, men behöver bli bättre på att hantera verkligheten. Rektorerna i vår rapport berättar att många nyutexaminerade lärare har svårt att hantera det oförutsägbara, säger Adrian Lundberg, forskare i utbildningsvetenskap vid Malmö universitet.

Han och forskarkollegornas studie publicerades i våras och refereras nu i betänkandet till regeringen. Forskningen baseras på ett stort intervjumaterial med rektorer på förskolor, grundskolor och gymnasieskolor.

– Vår forskning visar att studenter inte får en tillräcklig helhetsbild av lärarrollen under utbildningen. Nyutexaminerade lärare har till exempel svårt att hantera relationen med vårdnadshavare. De skyddas lite för mycket, framför allt när de är ute på skolor under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen. I stället för att öva på att träffa vårdnadshavare får de ofta ägna sig åt planering av undervisningen, säger Adrian Lundberg.

Peter Honeth har haft i uppdrag att föreslå åtgärder för att förbättra lärar- och förskollärarutbildningarna. Bland de viktigaste förslagen i hans betänkande finns högre antagningskrav i svenska, större fokus på ämneskunskaper, läs- och skrivinlärning samt evidensbaserade undervisningsmetoder.

– Jag är positivt överraskad över hur konkreta förslagen i utredningen är, och jag hoppas att de leder till förbättringar. Det är glädjande att utredaren betonar vikten av att tidigt förstå vad helhetsuppdraget som lärare innebär, säger Adrian Lundberg.

Utredningen om lärar- och förskollärarutbildningarna

Regeringen beslutade den 6 juli 2023 att uppdra åt en särskild utredare, Peter Honeth, att föreslå åtgärder för att utveckla lärar- och förskollärarutbildningarna i syfte att höja utbildningarnas kvalitet och yrkenas status och attraktivitet. Utredningen lämnades över till regeringen den 3 december 2024.

Ämneskunskaper och lärarskicklighet – en reformerad lärarutbildning