Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
- Forskningscentrum
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för hälsa och samhälle
- Fakulteten för hälsa och samhälle
- Institutionen för biomedicinsk vetenskap
- Institutionen för kriminologi
- Institutionen för socialt arbete
- Institutionen för vårdvetenskap
- Institutionen för polisiärt arbete
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Digital utbildning inom omvårdnad (DEN)
inom omvårdnad (DEN)
Digital utbildning inom omvårdnad (DEN) är ett Erasmus+-projekt. Syftet är att modernisera den befintliga läroplanen för sjuksköterskestudenter genom att utveckla nya former av digitala föreläsningar/examinationer.
Om projektet
Pandemin har varit anledningen till att den traditionella akademiska utbildningen inom omvårdnad har tvingats omvandlas till digitala former utan att lärarna har fått möjlighet att anpassa pedagogiken. Lärarna behöver stöd för att utveckla sina pedagogiska färdigheter från det traditionella sättet till ett mer digitalt sätt för att upprätthålla högt kvalitet. Det traditionella sättet har visat sig vara otillräckligt för att uppfylla dagens krav inom den akademiska utbildningen.
Projektet har pågått i 24 månader och de förväntade resultaten kan ha långsiktiga positiva effekter på liknande utbildningar inom EU.
Europeiskt samarbete
Projektkonsortiet består av fem partnerorganisationer som representerar fem EU-länder: Kroatien, Nordmakedonien, Slovenien, Serbien och Sverige.
Alla partnerorganisationer har en stark tradition inom området omvårdnad och har redan framgångsrikt samarbetat i flera europeiska Erasmus+-projekt. Alla partnerorganisationer har arbetat med digital undervisning inom omvårdnadsutbildning på olika nivåer under pandemin 2020.
Finansiär
EU-Erasmus+
Samarbetspartners
- Goce Delcev University, Stip, Nordmakedonien. Kontaktperson: Gordana Panova
- University of Novi Sad, Novi Sad, Serbien. Kontaktpersoner: Dragana Milutinovic, Dragana Simin, Sanja Tomic och Vladimir Dolinaj
- College of Nursing in Celje, Celje, Slovenien. Kontaktpersoner: Mojca Poredos, Bojana Filej, Katja Esih, Tamara Stemberger Kolnik och Jernea Mreza
- University of Applied Health Sciences, Zagreb, Kroatien. Kontaktpersoner: Olja Vori, Vesna Turuk och Boris Ilic.
Projektperiod
30 juni 2021 – 29 oktober 2023
Mål
De övergripande målen för projektet är att förbättra den pedagogiska förmågan hos lärare vid de involverade universiteten och deltagande organisationer så att en utbildning av hög kvalitet kan erbjudas. Detta genom att arbeta med att:
- bygga undervisningskapacitet för både hybrid- och onlineundervisning
- utveckla digital pedagogisk kompetens hos lärarna
- dela och utbyta erfarenheter, expertis och resurser
- använda och utveckla digitalt innehåll av hög kvalitet – såsom innovativa online-resurser och verktyg – och samskapa en digital kurs av ömsesidigt intresse
- öka möjligheterna för internationalisering på hemmaplan för studenterna vid respektive lärosäte.
Foton & filmer
Under projektets gång har det dokumenterats med foton och filmer.
Multiplier Event
Multiplier Events är nationella och transnationella konferenser, seminarier och andra evenemang som organiseras med syftet att sprida de projektresultat som producerats av projektet.
DEN-konferensen hölls i Zagreb, Kroatien, den 25 maj 2023.
Resultat
De förväntade resultaten av DEN-projektet är att:
- Lärare och föreläsare kommer att ha en ökad förståelse för digital undervisningspedagogik.
- Deltagarna i projektet identifierar, anpassar sig till och utvecklar de nödvändiga mätningar, bedömningar och åtgärder som krävs för kvalitetsförbättring av digitala undervisnings- och inlärningsprocesser.
- Utbilda lärare och övrig lärarpersonal för att utnyttja pedagogiska och metodologiska principer och nya sätt att undervisa och lära sig för att kunna anpassa sig till högre utbildning inom omvårdnad.
- Utveckla metodik och plattformar för bredare integration mellan digital undervisning och lärande som kan användas på flera utbildningsnivåer.
Erasmus+ Project Results Platform
Projektets aktiviteter, intellektuella resultat och spridning
Material, resultat och övrig utdata från projektet hittas här:
Learning Teaching and Training 1, LTT1 (Box)
Learning Teaching and Training 2, LTT2 (Box)
Kontaktperson och projektansvarig
Projektmedlemmar
-
Ann-Cathrine Bramhagen - Professor, biträdande
ann-cathrine.bramhagen@mau.se
040-665 79 40
-
Niklas Nannskog - Internationell handläggare
niklas.nannskog@mau.se
040-665 75 67
-
KP
Kristina Persson - Controller
kristina.persson@mau.se
040-665 79 67
-
Pia Dahav - Universitetsadjunkt
pia.dahav@mau.se
040-665 77 03
-
Elisabeth Renmarker - Universitetsadjunkt
elisabeth.renmarker@mau.se
040-665 74 29
EU-logotyp
Samfinansierad av Europeiska unionen
Samfinansierad av Europeiska unionen
Finansieras av Europeiska unionen. Synpunkter och åsikter som uttrycks är dock endast författarnas och återspeglar inte nödvändigtvis Europeiska unionens eller Genomförandeorganet för utbildning och kultur (EACEA) åsikter. Varken Europeiska unionen eller EACEA kan hållas ansvariga för dem.