Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
- Forskningscentrum
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
utbildning och samhälle
Här finns en av landets största förskollärarutbildningar, samt grundlärarutbildning med inriktning mot fritidshem.
Utbildning och samverkan på BUS
Utbildningarna vid Institutionen för Barndom, utbildning och samhälle fördjupar kunskaperna om barns lärande med betoning på lek, utveckling och meningsskapande.
Institutionen samverkar med andra lärosäten, kommuner, enskilda förskolor och fritidshem genom forskningsprojekt och fortbildningskurser inom ramen för barndomsstudier och professionellt arbete i förskola och fritidshem.
Barndom och lärande
Fördjupningsämnet Barndom och Lärande innebär studier i barndom och yngre barns lärande och levnadsvillkor. Förskolans didaktik med betoning på barns lek, utveckling och meningsskapande utgör en viktig del av ämnet, liksom utvecklande av förskolans lärmiljöer. Förskolans kvalitet, pedagogisk utveckling och en utbildningsfilosofiskt grundad förståelse för verksamheten och dess förutsättningar är områden som institutionen arbetar med i både utbildning och forskning.
Fritidspedagogik
Inom utbildningen för grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem studeras fördjupningsämnet Fritidspedagogik i kombination med ett av följande ämnen: bild, idrott och hälsa eller musik.
-
Program, grundnivå | 210 hp
Förskollärarutbildning: Flexibel variant
20 januari 2025 - 4 juni 2028Öppen för anmälan -
Program, grundnivå | 210 hp
Förskollärarutbildning: Förskollärarutbildning
1 september 2025 - 14 januari 2029 -
Program, grundnivå | 210 hp
Förskollärarutbildning: Musikprofil
1 september 2025 - 14 januari 2029 -
Program, grundnivå | 180 hp
Grundlärarutbildning: Fritidshem
1 september 2025 - 4 juni 2028
Samverkansprojekt
Forskning
Institutionens forskning bedrivs utifrån humanistiska och samhällsvetenskapliga perspektiv. Vårt fokus är undervisning i förskola, historiska och sociologiska perspektiv på barndom och utbildning, fritidshem och pedagogisk filosofi.
Forskningsgrupper, forskare, publikationer och projekt
Institutionens forskargrupper
Vid institutionen finns fyra aktivt arbetande forskargrupper:
Historiska-politiska studier av barndom, utbildning och samhälle (HPS)
Vid institutionen utgör historiska-politiska studier ett kunskapsområde som behandlar historiska och politiska frågor rörande utbildning och fostran i vid bemärkelse. Teoretiskt intresserar vi oss för den samhällsvetenskapliga kritikens villkor och möjligheter med fokus på fenomen som medborgarfostran, utbildningsinstitutioner, pedagogiskt ledarskap, pedagogiska program, elevhälsa och digitalisering.
Kontakt: Jonas Qvarsebo
Pedagogiska-filosofiska studier av barndom, utbildning och samhälle (PFS)
Vid institutionen utgör pedagogiska-filosofiska studier ett kunskapsområde som behandlar frågor om utbildning och pedagogik i sin vidaste bemärkelse. Genom arbete i skärningspunkten mellan idéhistoria, filosofi och pedagogik, med såväl analytiska som kontinentala förtecken, så utforskas de metaforer, exempel och det vokabulär som finns tillgängliga för verksamma pedagoger och utbildningsforskare. Även om forskningen omfattar en bredd av metodologiska och teoretiska utgångspunkter så är fokus inte sällan på utforskandet och prövandet av de begreppsliga och idémässiga fundamenten för utbildningstänkandet.
Kontakt: Johan Dahlbeck
Sociologiska-barndomssociologiska studier av barndom, utbildning och samhälle (SBS)
Vid institutionen utgör sociologiska och barndomssociologiska studier ett kunskapsområde som behandlar frågor om barns liv och barndom i och utanför förskola, fritidshem och skola. Forskningen fokuserar hur diskurser, aktörer och institutioner bidrar till att forma barndomar och livsvillkor utifrån begrepp som klass, genus, etnicitet, ålder, plats/rum och kultur. Forskningsprofilen omfattar ett brett spektrum av teorier och metoder från human- och samhällsvetenskaperna.
Kontakt: Anne Harju
Didaktiska studier av barndom, utbildning och samhälle (DS)
Vid institutionen utgör didaktiska studier ett kunskapsområde som behandlar frågor rörande relationer mellan barn, lärare och innehåll i utbildning. Forskningen fokuserar undervisning och bildningsprocesser i skärningspunkten mellan barndom, utbildning och samhälle. Didaktiken präglas här av såväl praktiknärhet som teorinärhet, vilket inkluderar vetenskapliga grunder och beprövade erfarenheter i samverkansforskning. Vidare präglas forskningsprofilen av en ”flerstämmig didaktik”, vilken inkluderar allmän didaktik, innehållsfokuserad didaktik/ämnesdidaktik och specialpedagogisk didaktik.
Kontakt: Ann-Christine Vallberg Roth
Om forskargrupperna
Forskargrupperna bedriver både grundforskning och tillämpad forskning. De bidrar med aktuell forskning i undervisningen och i samverkan med externa aktörer. Grupperna är aktiva i nationella och internationella nätverk, konferenser och publikations-forum, diskuterar vetenskapliga texter, söker forskningsfinansiering och stöder gruppmedlemmarnas meriteringsprocesser och doktorandprojekt. Arbetet sker genom seminarier och forskardagar på institutionen.
Forskningsledning vid institutionen: Liselott Mariett Olsson
Thom Axelsson
Jutta Balldin
Carina Berkhuizen
Johan Dahlbeck
Laurence Delacour
Robin Ekelund
Jessica Eng
Anne Harju
Ylva Holmberg
Kristine Hultberg Ingridz,
Josefin Hägglund
Dorota Lembrer
Peter Lilja
Therese Lindgren
Caroline Ljungberg
Erika Lundell
Camilla Löf
Carolina Martinez
Emelie Madeleine Charlotte Nilsson
Christian Norefalk
Liselott Mariett Olsson
Linda Palla
Jonas Qvarsebo
Hanna Sjögren
Magdalena Sjöstrand Öhrfelt
Catrin Stensson
Morten Timmermann Korsgaard
Despina Tzimoula
-
2024 | Konferensbidrag
Snow as meaning and materiality in times of global warming
Erika Lundell
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Children and Adults Explore Human Beings’ Place in Nature and Culture: A Swedish Case-Study of Early Childhood Commons for More Equal and Inclusive Education
Liselott Mariett Olsson, Robert Lecusay, Monica Nilsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Bergson and the Aesthetics of Early Childhood Education and Care
Liselott Mariett Olsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Bildung and the significance of place: an overview
Morten Timmermann Korsgaard, Line Hilt, Merete Wiberg, Mariann Solberg
-
2024 | Konferensbidrag
Truancy or school refusal? About pupils' absence from school 1950–1970 (swe)
Thom Axelsson, Anna Larsson
-
2024 | Konferensbidrag
What role does health have in today’s teacher education? What role should it have?
Lisa Hellström, Ann-Louise Ljungblad, Hanna Sjögren, Helena Andersson, Mats Lundström
-
2024 | Artikel i tidskrift
Introduction. Pedagogical tact: connections old and new
Morten Timmermann Korsgaard, Federico Rovea, Thomas Senkbeil
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Hållbara arbetssätt i förskolan
Cecilia Vikstrand, Palla Linda, Johanna Jonsson, Carina Hjelmér, Marianne Strömberg
-
2024 | Övrigt
Från internetreklam till generativ AI: En resa genom olika forskningsprojekt om digitala medier och digital kompetens
Carolina Martinez
-
2024 | Artikel i tidskrift
Om värdet av kritisk forskning och oförutsägbar forskningsnytta inom utbildningsvetenskapen
Hanna Sjögren
-
Forskningsprojekt
Grundskoleplacering genom skolval: Hur kommunala tjänstemän organiserar för valfrihet och lika möjligheter
hanna.sjogren@mau.se -
Forskningsprojekt
Skolhälsovårdens psykokultur 1940–1990: Mellan skolutbildning och sjukvård
thom.axelsson@mau.se -
Forskningsprojekt
Hälsa kopplat till lärande och lärarutbildning
lisa.hellstrom@mau.se
Forskningsämnen
Fler forskningsmiljöer
Nuvarande student
Du som är student på ett program eller en kurs vid Institutionen för barndom, utbildning och samhälle hittar information om din utbildning i Canvas. Annan studentrelaterad information hittar du på Studentwebben.
Omtentamen (ej salstentamen)
Omtentamenstillfälle 1 och 2 genomförs inom ett år på samma sätt som ordinarie tentamenstillfälle på den kursspecifika Canvassidan, där kursansvarig även informerar om datum och tillvägagångssätt.
Senare omtentamenstillfällen, alltså sådana som genomförs senare än ett år efter att du gått kursen, sker via en särskild Canvassida för omtentamen. Här publiceras även all information som du behöver om uppgiften i god tid före omtentamenstillfället. Dessa omtentamenstillfällen ligger företrädesvis i andra halvan av februari och andra halvan av augusti, under så kallade omtentamensveckor.
Du blir automatiskt inbjuden/tillagd på Canvassidan för omtentamen, om du har prov kvar att genomföra, efter de två omtentamenstillfällena som sker på den kursspecifika Canvassidan. Anmälan behöver generellt inte göras i förväg, utan uppgifter som är inlämnade i tid kommer att bedömas. Om anmälan behöver göras, exempelvis vid muntlig examination, finns information om detta i god tid på Canvassidan för omtentamen.
Om du redan har avslutat utbildningen och inte längre har tillgång till Canvas, ska du kontakta helene.henriksson@mau.se för att tillfälligt återaktivera ditt datorid.
Denna information gäller Förskollärarutbildning, Förskollärarutbildning Musikprofil och Förskollärarutbildning Flexibel variant.
För frågor om omtentamen, kontakta kursansvarig.
Omtentamen salstentamen
På Studentwebben finns information om hur du anmäler dig till omtentamen för salstentamen.
Kontakta oss
-
Peter Lilja - Universitetslektor/Prefekt
peter.lilja@mau.se
-
AA
Ann-Sofie Almquist - Bitr/vice prefekt/Universitetsadjunkt
ann-sofie.almquist@mau.se
-
LO
Liselott Mariett Olsson - Professor
Forskningsledning vid institutionen
liselott-mariett.olsson@mau.se
-
Ylva Holmberg - Universitetslektor
Programsamordnare förskollärarprogrammet (ordinarie inriktning samt musikprofil)
ylva.holmberg@mau.se
-
Mikael Björk - Universitetsadjunkt
Programsamordnare förskollärarprogrammet (ordinarie inriktning samt musikprofil)
mikael.bjork@mau.se
-
Catrin Stensson - Universitetsadjunkt
Programsamordnare förskollärarprogrammet (flexibel variant)
catrin.stensson@mau.se
-
Helena Hansen - Universitetsadjunkt
Programsamordnare förskollärarprogrammet (flexibel variant)
helena.hansen@mau.se
-
Caroline Ljungberg - Universitetslektor
Programsamordnare grundlärarprogrammet (inriktning fritidshem)
caroline.ljungberg@mau.se
-
Johan Dahlbeck - Docent/Universitetslektor
Programsamordnare Educational Theory
johan.dahlbeck@mau.se
-
Liselotte Sterner - Högskoleadministratör
Grundlärarprogrammet (inriktning fritidshem)
liselotte.sterner@mau.se
-
Heléne Henriksson - Studieadministratör
Förskollärarprogrammen, Educational Theory, övriga fristående kurser
helene.henriksson@mau.se
-
AB
Ann Kristina Brovall - Universitetsadjunkt
VFU-koordinator förskollärarprogrammet
ann.brovall@mau.se
-
Sara Berglund - Universitetslektor
Studentärendeansvarig
sara.berglund@mau.se