Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
- Forskningscentrum
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Litteraturdidaktiskt nätverk
Litteraturdidaktiskt nätverk (LDN) riktar sig till forskare och lärare från landets lärosäten och har som syfte att synliggöra och stärka litteraturdidaktik i skola, akademi och samhälle inom såväl forskning som praktik.
Samarbete över språkgränser
LDN samlar lärare och forskare inom litteraturvetenskap, svenska, svenska som andraspråk, engelska och moderna språk kring frågor som rör skönlitteratur och undervisning i skola och högskola.
Samarbetet över språkgränserna bidrar till att se bredden i hur skönlitteraturen används i allt från litteraturvetenskaplig analys och narrativ kompetens till språkutvecklande arbete.
Via nätverkets webbsida och Facebookgrupp sprids information om kommande konferenser och publikationer.
Styrgruppen
Styrgruppens medlemmar representerar flera av landets lärosäten och en rad olika litteraturdidaktiska inriktningar.
Medlemmar i styrgruppen
Gustav Borsgård
Doktor i litteraturvetenskap och lektor i svenska vid Högskolan Dalarna. Hans litteraturdidaktiska forskning är inriktad mot politiska och ideologiska dimensioner av litteratur och undervisning, främst gällande gymnasieskolan. Kontakt: gbr@du.se
Ingela Johansson
Lektor i spanska och är verksam vid Lunds universitet. Hennes litteraturdidaktiska forskning är inriktad mot högskoleundervisning i spanska. Kontakt: ingela.johansson@rom.lu.se
Lena Manderstedt
Biträdande professor i Svenska med didaktisk inriktning vid Luleå tekniska universitet. Hennes litteraturdidaktiska forskning är inriktad mot barn- och ungdomslitteratur samt läsning i grund- och gymnasieskola. Kontakt: lena.manderstedt@ltu.se
Angela Marx Åberg
Lektor i tyska med didaktisk inriktning och är verksam vid Linnéuniversitetet. Hennes litteraturdidaktiska forskning är inriktad mot tyska och svenska som andraspråk samt litteraturdidaktik i gymnasie- och grundskoleundervisning. Kontakt: angela.marx-aberg@lnu.se
Ann-Sofie Persson
Docent i språk och kultur (franska med litteraturvetenskaplig inriktning) och är verksam vid Linköpings universitet. Hennes litteraturdidaktiska forskning är inriktad mot högskoleundervisning i franska och svenska som andraspråk. Kontakt: ann-sofie.persson@liu.se
Anette Svensson
Docent i litteraturdidaktik och lektor i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning och är verksam vid Malmö universitet. Hennes litteraturdidaktiska forskning är inriktad mot multimodala texter samt litteraturdidaktik i gymnasie- och grundskoleundervisning. Kontakt: anette.svensson@mau.se
Eva Söderberg
Lektor i svenska och är verksam vid Högskolan Dalarna. Hennes litteraturdidaktiska forskning är inriktad mot F-6 samt högstadiet. Kontakt: sev@du.se
Mats Tegmark
Docent i engelska med didaktisk inriktning och verksam vid Högskolan Dalarna. Hans forskning är inriktad mot läs- och skrivpraktiker på olika nivåer i utbildningssystemet. Kontakt: mte@du.se
Tidigare styrgruppsmedlemmar
Andrea Castro
Professor i spanska med litteraturvetenskaplig inriktning vid Göteborgs universitet.
Katherina Dodou
Docent i engelsk litteratur med litteraturdidaktisk inriktning vid Universitetet i Oslo.
Maritha Johansson
Docent i pedagogiskt arbete med inriktning mot litteraturdidaktik vid Linköpings universitet.
Anders Öhman
Professor emeritus i litteraturvetenskap vid Umeå universitet.
Medlemsinformation
Bli medlem i LDN
Bli medlem i LDN
Anmäl dig enkelt via vårt anmälningsformulär för att bli medlem I LDN. Välkommen!
Nätverkets medlemmar
Nätverkets medlemmar
Litteraturdidaktiskt nätverk har hundratals medlemmar från lärosäten över hela landet.
Aktuell litteraturdidaktisk forskning
-
2024 | Tidskriftsartikel
Skoldebattens retrotopi : Läskrisen som katastrofscenario
- Gustav Borsgård
-
2024 | Tidskriftsartikel Peer Review
World Literature and Transformative Learning: Reading and Teaching Season of Migration to the North in Swedish Upper Secondary School
- Björn Bradling
-
2024 | Tidskriftsartikel Peer Review
The position of literature in ELT textbooks in Swedish primary education
- Katherina Dodou
-
2024 | Tidskriftsartikel Peer Review
Mellan disciplin och profession. : Litteraturdidaktikens etablering som forskningsfält i Sverige – en prequel
- Bengt-Göran Martinsson
-
2024 | Tidskriftsartikel Peer Review
Agonism in a Classroom Discussion on Strindberg's Miss Julie
- Emma Nilsson Tysklind
- Linn Areskoug
- Eva Hultin
-
2024 | Tidskriftsartikel Peer Review
Political emotions in a literature classroom
- Emma Nilsson Tysklind
- Linn Areskoug
- Eva Hultin
-
2024 | Tidskriftsartikel Peer Review
Whole-class discussions about literary texts : Engaging in dialogue and eliciting literary competence
- Anna Nissen
-
2024 | Tidskriftsartikel Peer Review
Årskurs 9 högläser skönlitteratur – elevperspektiv på läsning och litteraturundervisning
- Eva Söderberg
- Katarina Rejman
- Sari Vuorenpää
-
2022-09-15 | Tidskriftsartikel Peer Review
Smartphones in the Swedish upper-secondary classroom : A policy enactment perspective
- Peter Wikström
- Susanne Duek
- Marie Nilsberth
- Christina Olin-Scheller
-
2023 | Tidskriftsartikel
Grønne tanker i en konservativ tid
- Jonas Hoeck
-
2024 | Bokkapitel Peer Review
Undersökande litteraturundervisning i flerspråkiga klassrum
- Malin Blix
- Ann-Christin Randahl
- Christina Olin-Scheller
-
2024 | Bokkapitel
Höra efter : Utbildningsfilosofiska perspektiv på uppmärksamhet och läsning
- Gustav Borsgård
-
2024 | Samlingsverk (redaktör)
Examensarbete i språk- och litteraturdidaktik
- Bengt-Göran Martinsson
-
2024 | Bok
Omsorg och ironi : fyra essäer om litteraturundervisning på högskolan
- Maria Jönsson
- Peter Henning
- Jenny Jarlsdotter Wikström
- Anders E. Johansson
-
2024 | Bokkapitel Peer Review
Motiv, karaktärer och tematik : Nedslag i tre textuniversum
- Björn Kindenberg
- Anna-Maija Norberg
- Helena Åström
- Lusia Maurer
- Victoria Steen
-
2024 | Bok
Litteraturdidaktik och känslor : LDN 2021 Konferensvolym
- Lena Ahlin
- Jonas Asklund
- Christoffer Dahl
- Maria Freij
- Petra Magnusson
- Anna Smedberg Bondesson
-
2024 | Doktorsavhandling
Nordic Literature Instruction
- Anna Nissen
- Michael Tengberg
- Marte Blikstad-Balas
- Henning Fjørtoft
-
2024 | Doktorsavhandling
När blir flerspråkighet en resurs? En aktionsforskningsstudie om pedagogiskt transspråkande i ämnesundervisning
- Cristina Nordman
- Pia Nygård Larsson
- Robert Walldén
- Anne Harju
- Åsa Wedin
-
2024 | Samlingsverk (redaktör)
Rum för läsning: att arbeta med litteratur i förskolan
- Kristina Hermansson
- Anna Nordenstam
-
2024 | Bokkapitel
”Vi snakker bare litt om porno” : Multimodal och platsorienterad analys av rumsligt gestaltade affekter i Sesam Sesam av Gro Dahle och Kaia Dahle Nyhus
- Anna Smedberg Bondesson
- Christoffer Dahl
-
2024 | Konferensbidrag Peer Review
En kommande bildning : Svenskämnet efter ämnesbetygsreformen
- Gustav Borsgård
-
2024 | Konferensbidrag Peer Review
Multipel kritikalitet i litteraturundervisningens läromedel
- Eva Hultin
- Elin Sundström Sjödin
-
2024 | Konferensbidrag Peer Review
Kanon och kultur i rörelse i litteraturundervisningen
- Ylva Lindberg
-
2024 | Konferensbidrag Peer Review
Kraftfull professionskunskap i integrerad sve och sva-undervisning på mellanstadiet : utmaningar och möjligheter
- Anna Lindholm
- Anna Winlund
- Robert Walldén
-
2024 | Konferensbidrag Peer Review
Nordic Schools and Values in a Post-pandemic Time of Uncertainty : A Cross-country Comparative Perspective
- Ellen Maelen
- Ane Qvortrup
- Susanne Duek
- Eva Lykkegaard
-
2024 | Konferensbidrag Peer Review
Gränsöverskridande litteraturundervisning i en global tid
- Stina-Karin Skillermark
- Anette Svensson
-
2024 | Konferensbidrag Peer Review
YouTube-videon som lärresurs – en ny literacypraktik i elevers skolarbete
- Erika Sturk
- Marie Nilsberth
- Ann-Christin Randahl
-
2024 | Konferensbidrag Peer Review
Läsintresserade elevers erfarenheter av litteraturundervisning i gymnasieskolan : Om litteraturundervisningens kritiska potential
- Elin Sundström Sjödin
- Eva Hultin
-
2023 | Konferensbidrag
Barndeckaren och demokratin : Rum och rörlighet i Christina Wahldéns deckarserie Falafelflickorna (2018), Tack för allt (2019) och I god tro (2020)
- Jonas Asklund
-
2023 | Konferensbidrag Peer Review
Vems är framtiden? Framtidsskildringars möjligheter i utbildning för klimaträttvisa
- Jenny Bonnevier
Konferenser
Nästa konferens, LDN2025, kommer att anordnas av Linköpings universitet under 2025. Håll utkik här på webbsidan eller i vår Facebookgrupp för ytterligare information.
Senaste konferensen: Litteraturdidaktisk nätverkskonferens 2023
Konferenspublikationer
Vartannat år publiceras aktuell litteraturdidaktisk forskning som presenteras vid våra konferenser.
Logga LDN
Följ vår Facebook grupp för mer löpande innehåll om konferenser och nyheter.