Om logotypen

Logotypen är Malmö universitets främsta symbol och ska alltid finnas med i allt material där universitetet är avsändare.

Den består av ett grafiskt märke och en ordbild. Ordbilden MALMÖ UNIVERSITET skrivs i versaler med Futura och är uppdelad på två rader för att säkerställa god läsbarhet i alla format.

Logotypen får inte ändras, förvanskas eller användas i andra versioner än de som visas här. Den får inte kombineras med annan text eller bild på ett sätt som gör att dessa kan uppfattas som en del av logotypen, och märket och ordbilden får inte separeras.

Varianter

Den tvåfärgade logotypen med rött märke och svart ordbild är tillsammans med den negativa logotypen de varianter vi primärt använder. Svart logotyp används endast när flerfärgstryck ej är möjligt.

Huvudlogotypen finns i två språkversioner: svenska och engelska. Den engelska versionen används när kommunikationen är på engelska och riktad till utländska målgrupper.

Varianter av logotypen.

Tre olika varianter av logotypen: i färg, vit och svart.

Två nivå-logotyp

Logotypen finns även i en version med en andra nivå för faktulteter, institutioner och
centrumbildningar. Samtliga logotyper finns i både svensk och engelsk version.
Det är inte tillåtet att ta fram egna logotyper. Om du har behov av en tvånivå-logotyp,
kontakta kommunikationsavdelningen. 

Tvånivå logo.

Två-nivå logotyp för en fakultet, i färg, vit och svart.

Frizon och mått

Malmö universitet ska vara tydlig som avsändare, därför ger vi logotypen en frizon. Frizonen är den yta i logotypens närhet som ska hållas fri från konkurrerande grafiska element eller kanter.

Frizonen räknas ut proportionerligt utifrån längden i den högra stapeln i M:et i logotypen.

Stående logotyp: den långa sidan på stapeln bestämmer frizonens bredd och den korta sidan bestämmer frizonens längd. 

Liggande logotyp: den långa sidan på stapeln bestämmer frizonens bredd och höjd.

Frizon.

Frizonen räknas ut proportionerligt.

Placering

Placeringen av logotypen varierar beroende på sammanhang och format. Nedan visas riktlinjer för den stående logotypens placering. Den liggande logotypen används främst vid brist på utrymme på höjden och kan då placeras både centrerat och vänster/högerställt. Det viktiga är att vår logotyp som avsändare framgår på ett tydligt sätt. 

Den stående logotypen placeras huvudsakligen centrerat i botten alternativt i det högra övre/nedre hörnet.

Placering av logotyp.

Tre olika riktlinjer för den stående logotypens placering.

Tillsammans med andra avsändare

Malmö universitet är en aktiv del av samhället och samverkar ofta med näringsliv, offentlig verksamhet och andra organisationer. När vi kommunicerar tillsammans med andra aktörer är det viktigt att vår logotyp representerar vår roll i respektive projekt vare sig Malmö universitet är huvudaktör, jämbördig i gemenskap med andra eller underordnad en annan huvudaktör.

Malmö universitet som huvudaktör

Samarbetspartnerns logotyp placeras på tydligt avstånd från vår. Malmö universitets logotyp bör ges minst dubbelt så stor visuell plats.

Placering huvudaktör.

När Malmö universitet är huvudaktör ska logotypen vara dubbelt så stor och placeras med tydligt avstånd.

Malmö universitret som jämnbördig aktör

Malmö universitet och samarbets partnernas logotyper ska placeras på ett tydligt och likvärdigt sätt i kommunikationsmaterialet. Placera med fördel logotypen längst ut.

Placering jämnbördig aktör.

När Malmö universitet är jämnbördig aktör placeras logotypen längst ut.

Malmö universitret är inte huvudaktör

Hur omfattande Malmö universitets roll är i samarbetet bör avgöra om vår logotyp ska förekomma i kommunikationsmaterialet.

Placering ej huvudaktör.

När Malmö universitet inte är huvudaktör kan logotypen placeras till vänster med andra aktörer.

Särprofilering

Malmö universitet är ett starkt och väletablerat varumärke med hög trovärdighet. Att särprofilera delar av verksamheten ger därför oftast en negativ effekt eftersom kopplingen till universitetet hamnar i skymundan. Därför bör särprofileringar undvikas. I undantagsfall har särprofil godkänts av rektor och då lagts i anslutning till Malmö universitets logotyp med en skiljelinje emellan.

Kontakt

Har du frågor om särprofilering, kontakta kommunikationsavdelningen.

kommunikation@mau.se