Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
- Forskningscentrum
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Kvalitetsarbete vid universitetet
vid universitetet
Här kan du ta del av Malmö universitets kvalitetssystem samt de fem ramverk som styr kvalitetsarbetet vid fakulteter och på universitetsnivå och hur dessa ramverk tillsammans med fakulteternas verksamhetsnära kvalitetsarbete och olika samarbetsorgan knyts ihop till ett sammanhållet kvalitetssystem.
Ett sammanhållet kvalitetssystem
Kvalitetsarbetet vid Malmö universitet sker primärt verksamhetsnära vid universitetets fem fakulteter och deras institutioner (eller motsvarande). Kvalitetsarbetet sker också universitetsgemensamt på lärosätesnivå. Fem övergripande ramverk reglerar det universitetsgemensamma kvalitetsarbetet och sätter ramarna för det verksamhetsnära arbetet.
Hur de fem universitetsgemensamma ramverken tillsammans med fakulteternas verksamhetsnära kvalitetsarbete knyts ihop till ett sammanhållet kvalitetssystem beskrivs i dokumentet "Sammanhållet kvalitetssystem vid Malmö universitet".
Det universitetsgemensamma kvalitetsarbetet och det verksamhetsnära kvalitetsarbetet vid fakulteter och institutioner eller motsvarande länkas även samman genom beredningar, råd, nämnder och kommittéer på universitets-, fakultets- och institutionsnivå. Dessa forum syftar också till att möjliggöra kollegiala erfarenhetsutbyten.
Här kan du ta del av de fem universitetsgemensamma ramverken.
- Ramverk för kvalitetsarbete inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå (PDF)
- Ramverk för kvalitetsarbete inom utbildning på forskarnivå (PDF)
Ramverk för kvalitetsarbete inom forskning (PDF)
Ramverk för kvalitetsarbete inom Universitetsbiblioteket (PFD)
Ramverk för kvalitetsarbete inom Gemensamt verksamhetsstöd (PDF)
Universitetsgemensamt kvalitetsarbete
I det universitetsgemensamma kvalitetsarbetet ingår aktiviteter som syftar till att utveckla verksamhetens kvalitet. Aktiviteterna är olika beroende på om det rör utbildning på grundnivå och avancerad nivå, utbildning på forskarnivå eller om det rör forskning.
Två centrala delar är dock gemensamma i universitetets sammanhållna kvalitetssystem:
- årliga uppföljningar vid kvalitetsdialoger
- återkommande externa granskningar
Kvalitetsarbete inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå
Kvalitetsarbetet inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå ska kontinuerligt utveckla utbildningen och säkerställa att den håller en hög kvalitet. För en del av kvalitetsarbetet finns universitetsgemensamma riktlinjer.
Flertalet av dessa är aktiviteter som genomförs utbildningsnära, eller där resultatet av aktiviteten återförs och används utbildningsnära. Ett urval av de mest centrala universitetsgemensamma riktlinjerna finns nedan.
- Inrättande och avveckling av utbildningsprogram och huvudområde samt tillstånd att utfärda examen (PDF)
- Kursutvärdering (PDF)
- Student- och alumnenkäter (PDF)
- Kvalitetsforum (PDF)
- Regelbunden extern granskning (PDF)
- Anvisningar för kursplaner (PDF)
- Anvisningar för utbildningsplaner (PDF)
Utkomst och resultat från kvalitetsarbetet sammanställs på olika sätt. Kursutvärderingar hittar du under webbingången Utbildning, tillsammans med övrig information om respektive kurs.
Rapporter från universitetets egeninitierade externa granskningar finns samlade i vårt dokumenthanteringssystem, Box.
Slutliga yttranden från externa granskningar av utbildning (Box)
Vill du veta vilka kvalitetsförbättringar som har gjorts efter den senaste externa granskningen av en viss utbildning eller ta del av andra dokument som avser kvalitetsarbetets utkomst och resultat, vänligen kontakta universitetets kvalitetskoordinator för utbildning på grundnivå och avancerad nivå, se kontaktuppgifter nederst på denna sida.
Kvalitetsarbete inom forskarutbildningen
Kvalitetsarbetet inom utbildning på forskarnivå ska kontinuerligt utveckla utbildningen och säkerställa att den håller en hög kvalitet.
Det universitetsgemensamma kvalitetsarbetet har sex delar:
- prövning inför inrättande av ämnen på forskarnivå
- regelbunden utvärdering av ämnen på forskarnivå
- kvalitetsdialoger
- utveckling av handledningen och handledarrollen
- utveckling av universitetsgemensamma forskarutbildningskurser
- doktorand- och alumnenkäter
Utkomst och resultat från kvalitetsarbetet sammanställs på olika sätt. Rapporter från universitetets egeninitierade externa granskningar finns här:
- Biomedicinsk vetenskap, vårdvetenskap, hälsa och samhälle samt socialt arbete (PDF, engelsk version, 2023)
- Urbana studier, internationell migration och etniska relationer, interaktionsdesign samt medie- och kommunikationsvetenskap (PDF, engelsk version, 2022)
- Naturvetenskapernas och matematikens didaktik samt Idrottsvetenskap med inriktning mot samhällsvetenskap och humaniora (PDF, 2024)
Vill du veta vilka kvalitetsförbättringar som har gjorts efter den senaste externa granskningen av en viss utbildning eller ta del av andra dokument som avser kvalitetsarbetets utkomst och resultat, vänligen kontakta universitetets forskarutbildningskoordinator, se kontaktuppgifter nederst på denna sida.
Kvalitetsarbete inom forskning
Kvalitetsarbetet inom forskningen vid Malmö universitet ska kontinuerligt utveckla forskningen och säkerställa att den håller en hög kvalitet. Forskningen kvalitetsgranskas löpande i samband med seminarier och konferenser eller genom referentgranskning (peer review) av vetenskapliga artiklar och ansökningar om interna eller externa medel.
Externa utvärderingar
Universitetets forskning genomgår också regelbundna externa kollegiala kvalitetsutvärderingar. Nationell och internationell expertis lämnar vid dessa utvärderingar rekommendationer beträffande utvecklingsmöjligheter i forskningsverksamheten.
Den senaste externa utvärderingen av universitetets forskningsmiljöer genomfördes 2019. Resultatet av denna utvärdering av Malmö universitets forskningskvalitet kan du ta del av i nedanstående rapport.
Rapporten "Preconditions, Processes, Performances for High-quality Research." (engelsk version, PDF)
Nästa universitetsgemensamma kvalitetsutvärdering, ERA26, äger rum 2026. ERA26 syftar till att främja utveckling av kvaliteten i forskning på tre nivåer vid universitetet – den universitetsgemensamma nivån, fakultets- och institutionsnivå. Kvalitetsutvärderingen ska också ligga till grund för fortsatt utvecklingsarbete i förhållande till övergripande mål i Malmö universitets kommande Strategi 2030.
Verksamheten vid universitetets forskningscentrum följs upp årligen vid dialoger med universitetsledningen samt utvärderas i samband med att basfinansieringen upphör efter sex år.
De senaste externa utvärderingarna av universitetets forskningscentrum genomfördes 2024.
Riktlinjer för forskningscentrum vid Malmö universitet (PDF)
Vill du veta vilka kvalitetsförbättringar som har gjorts efter den senaste externa granskningen eller ta del av andra dokument som avser kvalitetsarbetets utkomst och resultat, vänligen kontakta universitetets forskningskoordinator, se kontaktuppgifter nederst på denna sida.
Coara – utveckling av forskningsbedömning
Malmö universitet har undertecknat Agreement on Reforming Research Assessment (Arra) och därigenom anslutit till Coalition on Advancing Research Assessment (Coara).
Universitetet har utarbetat en handlingsplan för utveckling av forskningsbedömning som omfattar perioden 2024–2027.
Malmö universitets handlingsplan – Coara
Forskningsetik
Universitetets Råd för forskningsetik arbetar såväl strategiskt som operativt för att främja god sed i forskning.
Det gäller allt från att bevaka förändringar i författningar, sprida information och initiera utbildningsinsatser om forskningsetik till att bereda ärenden om misstänkt oredlighet i forskning och samordna stöd i frågor som rör etikprövning av forskningsansökningar.
Riktlinjer för kvalitetsdialoger
Kvalitetsdialoger används systematiskt för uppföljning av kvaliteten i utbildning på grund-, avancerad- och forskarnivå, forskning och i förekommande fall tandvård, på alla organisatoriska nivåer. Kvalitetsdialogerna bidrar även till erfarenhetsutbyte, återkoppling och verksamhetsplanering.
Fakultetsspecifikt kvalitetsarbete
Universitetets fem fakulteter har egna styrdokument för kvalitetsarbetet inom utbildning, forskarutbildning och forskning. Fakulteterna beslutar själva om kvalitetsarbetets utformning och ansvarsfördelning, men måste följa de universitetsgemensamma ramverken och riktlinjerna.
Fakulteternas kvalitetsdokument
Fakulteten för hälsa och samhälle
- Strategi för kvalitetsarbete på grund- och avancerad nivå (PDF)
- Utbildningsnära kvalitetsarbete inom utbildning på forskarnivå (PDF)
- Kvalitetsramverk för forskning (PDF)
Fakulteten för kultur och samhälle
- Kvalitetsarbete inom utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå (PDF)
- Kvalitetsarbete inom forskning (PDF)
Fakulteten för lärande och samhälle
- Beslut om modell för systematiskt utbildningsnära kvalitetsarbete 2024-03-22 (PDF)
- Beslut om modell för systematiskt utbildningsnära kvalitetsarbete i forskarutbildning (PDF)
- Beslut om modell för forskningsnära kvalitetsarbete (PDF)
Fakulteten för teknik och samhälle
- Kvalitetsarbete inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå (PDF)
- Kvalitetsarbete inom utbildning på forskarnivå (PDF)
- Kvalitetsarbete inom forskning (PDF)
Odontologiska fakulteten
- Kvalitetsplan för utbildning på grund- och avancerad nivå (PDF)
- Kvalitetsplan för utbildning på forskarnivå (PDF)
- Ramverk för kvalitetsarbete inom forskning (PDF)