Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan

Ann-Christine
Vallberg Roth
Professor
ann-christine.vallberg-roth@mau.se
040-665 83 27
orcid.org/0000-0002-4521-1528
Presentation
Vallberg Roth bedriver forskning om didaktik, undervisning, läroplaner, bedömning och dokumentation med fokus på förskola, förskoleklass och grundskolans tidiga år. År 2016–2021 har jag varit vetenskaplig ledare för två forsknings- och utvecklingsprogram om undervisning i förskola i samverkan mellan 18 kommuner, Ifous och Malmö universitet. Vidare har jag under åren 2021–2023 varit vetenskaplig ledare för ULF-nätverket "Didaktisk modellering i förskolan" som genomfördes i samverkan mellan tre skolhuvudmän och Malmö universitet. Åren 2024–2026 medverkar jag i ULF-nätverket FAMULI som står för Flerstämmig didaktisk samanalys av musik- och litteracitetspraktiker i förskola. Begreppet ”flerstämmig didaktik” kan fläta samman mina forskningsintressen med samverkansforskningen.
Sedan 2024 är jag vetenskaplig ledare för forskningsgruppen "Didaktiska studier" vid institutionen Barndom, utbildning och samhälle (BUS). Jag ingår också i arbetsgruppen för ramkursplaner inom det nationella professionsprogrammet. Sammantaget har jag erfarenhet som lärare i förskola och är engagerad i lärar- och forskarutbildning, inte minst i den nationella forskarskolan som är inriktad på ”Play Responsive teaching in Early Childhood Education for Social and Cultural sustainability” (PRESEC- SCS). Exempel på artiklar finns i "Scandinavian journal of Educational Research" och har titeln "What may characterise teaching in preschool? The written descriptions of Swedish preschool teachers and managers in 2016" (6,743 views) och i “Pedagogisk forskning i Sverige” med titeln ”Läroplaner för yngre barn: Utvecklingen från 1800-talets mitt till idag” (8,370 views). Jag har vunnit CiCeas Best Publication Award, tillsammans med Linda Palla och fick Malmö universitets Utmärkelse för samverkan år 2024. När det gäller genomslag för forskningen är den, enligt Google Scholar år 2025, citerad av drygt 2 300.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Undervisning i förskola: enligt skriftliga beskrivningar i samverkansforskning åren 2016 och 2023
Ann-Christine Vallberg Roth, Helena Hansen, Max Persson
-
2024 | Artikel i tidskrift
STREAM didaktik in preschool with literacy(s) in focus – between opening to the unknown and searching for the known
Helena Hansen, Ann-Christine Vallberg Roth
-
2023 | Artikel i tidskrift
Med värden i fokus: om den didaktiska vad-frågan i pragmatiskt informerad undervisning i förskolan
Camilla Löf, Ann-Christine Vallberg Roth
-
2023 | Artikel i tidskrift
Multivocal Didaktik Modelling in Early Childhood Education: For a Sustainable Future in a World of Change
Ann-Christine Vallberg Roth, Palla Linda
-
2022 | Artikel i tidskrift
Abduktiv analys i samverkansforskning: fokus på didaktiska modeller i förskola
Ann-Christine Vallberg Roth
Forskningsprojekt
I publikationsdatabasen Diva kan du se avslutade projekt.