Presentation

Vallberg Roth bedriver forskning om didaktik, undervisning, läroplaner, bedömning och dokumentation med fokus på förskola, förskoleklass och grundskolans tidiga år. År 2016–2021 har jag varit vetenskaplig ledare för två forsknings- och utvecklingsprogram om undervisning i förskola i samverkan mellan 18 kommuner, Ifous och Malmö universitet. Vidare har jag under åren 2021–2023 varit vetenskaplig ledare för ULF-nätverket "Didaktisk modellering i förskolan" som genomfördes i samverkan mellan tre skolhuvudmän och Malmö universitet. Åren 2024–2026 medverkar jag i ULF-nätverket FAMULI som står för Flerstämmig didaktisk samanalys av musik- och litteracitetspraktiker i förskola. Begreppet ”flerstämmig didaktik” kan fläta samman mina forskningsintressen med samverkansforskningen.

Sedan 2024 är jag vetenskaplig ledare för forskningsgruppen "Didaktiska studier" vid institutionen Barndom, utbildning och samhälle (BUS). Jag ingår också i arbetsgruppen för ramkursplaner inom det nationella professionsprogrammet. Sammantaget har jag erfarenhet som lärare i förskola och är engagerad i lärar- och forskarutbildning, inte minst i den nationella forskarskolan som är inriktad på ”Play Responsive teaching in Early Childhood Education for Social and Cultural sustainability” (PRESEC- SCS). Exempel på artiklar finns i "Scandinavian journal of Educational Research" och har titeln "What may characterise teaching in preschool? The written descriptions of Swedish preschool teachers and managers in 2016" (6,743 views) och i “Pedagogisk forskning i Sverige” med titeln ”Läroplaner för yngre barn: Utvecklingen från 1800-talets mitt till idag” (8,370 views). Jag har vunnit CiCeas Best Publication Award, tillsammans med Linda Palla och fick Malmö universitets Utmärkelse för samverkan år 2024. När det gäller genomslag för forskningen är den, enligt Google Scholar år 2025, citerad av drygt 2 300.

Forskningsprojekt

I publikationsdatabasen Diva kan du se avslutade projekt.