Presentation

Jag är socionom, har doktorerat i medicinsk vetenskap vid Uppsala universitet på Institutionen för kvinnors och barns hälsa och är universitetslektor i socialt arbete med inriktning Sexologi och Sexualitetsstudier.

Undervisning

Jag undervisar på flera kurser inom Masterprogrammet i sexologi men även en fristående kurs i sexologi, samt den valbara kursen Kön sexualitet och socialt arbete på Socionomprogrammet.

Forskningsområden

Surrogatmoderskap

Min avhandling, Challenges of transnational parenthood: Exploring different perspectives of surrogacy (2019) fokuserar främst på personer som använt surrogatmoderskap och deras erfarenhet och upplevelse av processen mot juridiskt föräldraskap. I avhandlingen har jag också undersökt familjerättssekreterares erfarenhet och syn på att handlägga ansökningar om föräldraskap från de tilltänkta föräldrarna. Dessutom fokuserar avhandlingen på uppfattningen om surrogatmoderskap i en delstat i Indien, Assam. Flertalet av de som använt sig av transnationellt surrogatmoderskap åkte tidigare till Indien för att utföra surrogatarrangemanget. Utgångspunkten för min analys i avhandlingen var bl a Reproductive justice med syfte att inkludera flera olika perspektiv på surrogatmoderskap och det juridiska föräldraskapet.

I ett nuvarande projekt undersöker jag och Elisabet Apelmo barns förståelse och upplevelse av att ha tillkommit genom surrogatmoderskap. Studien utforskar även föräldrars uppfattning om barnens förståelse och upplevelse av att ha tillkommit genom denna reproduktionsmetod. Studien är finansierad av Jane och Dan Olssons stiftelse.

Skolan och sexualitets- och HBTQI- frågor

Två forskningsprojekt har berört hur skolan arbetar med sexualitetsfrågor och HBTQI.

I ett projekt initierat av Folkhälsomyndigheten har jag tillsammans med Malin Lindroth (OsloMet) och Anette Grander (RFSU) undersökt om och hur elevhälsan arbetar med frågor som berör SRHR (sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter). I ett annat projekt initierat av RFSU har jag tillsammans med Jack Lukkerz undersökt hur undervisning och frågor relaterat till HBTQI tas upp i årskurs 1-6. Vi har intervjuat både skolpersonal och elever om hur arbetet med dessa frågor ser ut i skolan.