Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
- Forskningscentrum
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Åsa Harvard Maare är lektor i visuell kommunikation. Hon undervisar på programmen Grafisk design och Visuell kommunikation, och är utöver det ordförande i kursnämnden på K3 där man arbetar med kvalitetsfrågor för hela institutionen.
Som lärare har Åsa ett specialintresse i att finna former för akademiskt skrivande och vetenskapligt arbete som tar avstamp i designerns praktiska och kreativa sätt att lösa problem. Hon har också undervisat mycket i teckning: perspektiv, illustration,ljus och skugga. Mindre personligt uttryck, och mer matematiska principer för teckning.
Åsa är utbildad till konstnär med inriktning på teckning, och hon har tidigare arbetat som konstgrafiker, tidningstecknare och illustratör. Hon har en PhD i kognitionsvetenskap, och hennes forskning handlar om socialt lärande (imitation och observationslärande) och hur design av lärmaterial och lärprocesser kan ta utgångspunkt i att elever och studenter behöver kolla på hur andra elever och studenter gör - både för motivation och för att plocka upp hur man gör ("savoir faire" på franska: hur man gör det man gör).
Publikationer
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Å utvide Tingenes metode
Åsa Harvard Maare, Pille Pruulmann-Vengerfeldt, Giuseppina Addo, Hassan Taher, Maria Engberg
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Å bruke Tingenes metode for å få publikum engasjert - hvorfor er det viktig?
Pille Pruulmann-Vengerfeldt, Maria Engberg, Åsa Harvard Maare, Giuseppina Addo, Hassan Taher
-
2022 | Artikel i tidskrift
Reuse and Appropriation: Remediating Digital Museum Collections and Digital Tools for a Participatory Culture in Transition
Hassan Taher, Giuseppina Addo, Pille Pruulmann-Vengerfeldt, Maria Engberg, Åsa Harvard Maare
-
2019 | Konferensbidrag
Working in pairs in the classroom: Epistemic stance, rivalry and collaboration
Åsa Harvard Maare
-
2018 | Artikel i tidskrift
Playing cards: spatial arrangements for observational learning
Åsa Harvard Maare