Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Adaptation of urban space through sustainable regeneration (ASSURE)
- ComBine
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik (FontD)
- Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Relevancing Mathematics and Science Education
- ROCIT
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Grafisk manual
- Grafisk manual
- Logotyp
- Färger
- Typografi
- Bildspråk
- Film och livesändningar
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
När det gäller undervisning, forskning och samverkan arbetar jag främst med elevers meningsskapande processer, lärares kollegiala lärande och studenters utveckling av professionskunnande.
Fokus hamnar ofta på relationen språk- och kunskapsutveckling där forskningen rör literacy i spannet disciplinary literacy och allmän literacy. Inom samverkan tar det sig ofta uttryck i praktikutvecklande med skolor/lärare och inom lärar- och forskarutbildning undervisar och handleder jag med fokus stöttning av språkutvecklande arbetssätt.
Har lärarlegitimation i biologi, kemi, fysik och matematik (högstadiet) samt biologi, kemi, naturkunskap och miljövetenskap (gymnasiet).
Publikationer
-
2025 | Konferensbidrag
Mathematical discourse changes during the introduction phase of the early years - A textbook perspective
Irina Johansson Carlén, Clas Olander, Ulrika Ryan
-
2025 | Konferensbidrag
Exploratory seminar: Postgraduate science education for an uncertain future?
Anna Danielsson, Paola Valero, Azra Ates, Vildana Bašić, Clas Olander
-
2025 | Artikel i tidskrift
From founding voices to future visions: languages and literacies in science education
Magdalena Kersting, Kristina Danielsson, Eduardo Fleury Mortimer, Clas Olander, Christina Siry, Kok-Sing Tang
-
2024 | Konferensbidrag
Meaning Making Of Words In Multilingual School Science Settings
Clas Olander, Sofie Johansson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Meaning-making of arrows in a representation of the greenhouse effect
Johan Nelson, Clas Olander
Forskningsprojekt
I publikationsdatabasen Diva kan du se avslutade projekt.