Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan

Presentation
Elisabeth Carlson är professor i vårdvetenskap med särskilt fokus på vårdpedagogiska frågor. Fokus för min forskning och undervisning är framförallt innehåll i och förutsättningar för handledning och lärande under verksamhetsförlagd utbildning, interprofessíonellt lärande och pedagogiska modeller för studentaktiverande lärande.
I en fakultetsövergripande plattform leder jag forskagruppen Research Informed Development of Higher Education (RIDHE). Inom ramen för RIDHE bedriver vi nu projektet Setting Priorities for Research on Interprofessional Learning in Health Care Education som syftar till att med hjälp av studenter, lärare och kliniker identifiera de mest centrala forskningsfrågorna kring interprofessionellt lärande. Vår metod är inspirerad av strukturen beskriven av James Lind Alliance.
Ytterligare ett samarbete i RIDHE gör vi tillsammans med University of Illinios at Chicago där vi har översatt och testat instrumentet IPECC-Set 9 som är ett självskattningsinstrument för upplevd egenförmåga för interprofessionell kompetens. I Malmö teamet ingår Malin Axelsson, Jenny Jakobsson och Anders Kottorp. Tillsammans med kollegor vid the University of Central Missouri översätter vi instrumentet Cap-ExpresSTM som syftar till självskattning av handledares uppfattningar om hur förberedda de är på att handleda i verksamhetsförlagd utbildning. Forskarteamet i Malmö består av Jenny Jakobsson, Elin Taube, Marie-Louise Möllerberg samt Mariette Bengtsson.
Vertically Integrated Project (VIP) är en multidisciplinär satsning där studenter från fakultetens olika utbildningar aktivt deltar i forskargruppernas arbete. Vårt VIP arbete sker även i samarbete med fakulteten Teknik och samhälle, Georgia Tech Atlanta USA samt med ett flertal europeiska universitet. Vid Hälsa och samhälle drivs VIP av Petri Gudmundsson, Maria Magdalena Stollenwerk, Peter Hellman och Marie Väfors Fritz.
Prepare to Prevent är ett större forskningsprojekt som syftar till att undersöka hur en pedagogisk intervention kan bidra till att öka sjuksköterskestudenters kunskap kring omvårdnad av äldre samt behov av stöd till närstående. Arbetet leds av Maria Samuelsson och Merita Neziraj.
Publikationer
-
2025 | Artikel i tidskrift
Structural and dynamic prerequisites for career paths as described by Swedish registered nurses holding a doctoral degree
Anna Ericsson, Maria Samuelsson, Rebecka Striberger, Elisabeth Carlson, Lotta Sjögran, Mia Hylén
-
2025 | Artikel i tidskrift
Practice-based models for nurse scientists: A scoping review of core components, development, evaluations, and key success factors
Maria Samuelsson, Anna Ericsson, Elisabeth Carlson, Lotta Sjögran, Mia Hylén, Rebecka Striberger
-
2025 | Artikel i tidskrift
The phenomenographic outcome space of nurse educators' conception of nursing students collaboration in clinical skills lab
Marie Stenberg, Mariette Bengtsson, Elisabeth Mangrio, Elisabeth Carlson
-
2025 | Artikel i tidskrift
Family members’ experience of involvement in the patient care process on an interprofessional training ward: A qualitative interview study
Sofia Hemle Jerntorp, Jenny Jakobsson, Malin Axelsson, Elisabeth Carlson, Anna Carin Aho
-
2025 | Artikel i tidskrift
Nurse Practitioners' Experiences of Transitioning to and Working in the Pioneering Nursing Role: An Interview Study
Birgitta Ljungbeck, Elisabeth Carlson, Katarina Sjögren Forss
Forskningsprojekt
-
Doktorandprojekt
Förutsättningar för operations- och anestesisjuksköterskor att handleda specialistsjuksköterskestudenter i en perioperativ kontext.
-
Doktorandprojekt
Operationssjuksköterskors utmaningar, erfarenheter och uppfattningar från att delta i organ donations operationer
-
Doktorandprojekt
Komplexiteten vid interprofessionellt samarbete och utbildning inom hälso- och sjukvård
-
Forskningsprojekt
Studentmedverkan i forskarlag – Vertikalt integrerade projekt (VIP) inom biomedicinsk, kriminologi- och vårdvetenskaplig forskning
-
Forskningsprojekt
Jämlik hälsa - hälsofrämjande innovation i samverkan
-
Doktorandprojekt
Evidensbaserad undervisning för sjuksköterskestudenter för att underlätta kritiskt tänkande: en studie genomförd inom MRCs ramverk
Aktiviteter
- Debattartikel Dagens Medicin 22 03 07
- Debattartikel Dagens Medicin 23 03 20
- Komplexa lösningar Sydsvenska 27 mars 2023
- Debatt Dagens Medicin 25 05 21
- Debatt Dagens Medicin 25 07 04
- Debattartikel Dagens Medicin 2020 12 08
- Debattartikel Dagens Medicin 2018 12 28
- Debattartikel Dagens Medicin 2017 06 29
- Debattartikel Dagens samhälle 2016 06 16
- Debattartikel Dagens samhälle 2016 06 01
- Jämlik hälsa