Presentation

Forskning

Jag är docent i utbildningsvetenskap, arbetar som lektor i pedagogik och har en bakgrund inom statsvetenskap och teknik- och vetenskapsstudier. Den gemensamma nämnaren i min forskning handlar om att studera relationen mellan stat, familj och skola. Därtill genomsyras min forskning av olika kritiska perspektiv, exempelvis med inspiration från sociologiska teorier och tänkare.

De forskningsproblem jag arbetat med under senare år handlar om hur skolplaceringar, skolval och hemskolning kan förstås som en förhandling mellan gemensamma och privata utbildningsvärden. Tidigare har jag studerat hur synen på barndomar framträder i relation till samtida klimat- och miljöfrågor.

Idag forskar jag främst om hur kommunala tjänstemän och vårdnadshavare ser på konflikten mellan individens frihet och elevers lika möjligheter vid skolplaceringar och skolval. Jag leder forskningsprojektet Grundskoleplacering genom skolval: Hur kommunala tjänstemän organiserar för valfrihet och lika möjligheter som finansieras av Vetenskapsrådet (2024–2027).

Undervisning

Jag undervisar främst på forskarutbildningen, men föreläser även för studenter på grundläggande nivå om pedagogisk idéhistoria och kritiska perspektiv på utbildning.

Övrigt

Jag är ordförande i valberedningen vid fakulteten för Lärande och samhälle och sitter i ledningsgruppen för Malmö Research Centre for Imagining and Co-Creating Futures (2025–2030). Jag är också redaktör för skriftserien Malmö University Critical-Vitalist Studies in Childhood, Education and Society.