Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
- Forskningscentrum
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Mina forskningsintressen rör samhällskunskapsämnets och sociologiämnets didaktik, elitskolors utbildningssociologi och landsbygdens vardagsliv. Jag har skrivit en avhandling om undervisningen i samhällskunskap på en elitskola. Avhandlingen hanterar forskning om eliter, alienation och etnografisk metodologi.
För närvarande är jag involverad i ett projekt om landsbygdens vardagsliv och -val. Jag arbetar också med utveckling av sociologisk forskning och undervisning. Jag ingår dessutom i forskningsmiljön Literacy and Inclusive Teaching där jag ägnar mig åt forskning om politisk literacitet samt rural litteracitet.
När jag inte forskar arbetar jag inom ämneslärarutbildningen i samhällskunskap och i lärarlyfts-kursen sociologi för lärare 1-90 hp. Jag är även med i redaktionen för nättidningen Skola och Demokrati.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
‘Run three laps around the house’: a bricolage of rural ideals and co-parenting practices
Janna Lundberg, Elin Ennerberg
-
2024 | Konferensbidrag
‘Run three laps around the house’: A rural life of supportive love and free childhood
Janna Lundberg, Elin Ennerberg
-
2023 | Konferensbidrag
Arv och bodelning på svensk landsbygd. Om gränser, relationer och känslor
Janna Lundberg, Elin Ennerberg
-
2023 | Övrigt
Maktquiz
Emma Lundin, Janna Lundberg, Manon Hedenborg White
-
2023 | Artikel i tidskrift
Janna Lundberg: ”Kritiken mot vår forskning bygger på felaktigheter”
Janna Lundberg
Forskningsprojekt
Aktiviteter
- Insidan Dagens nyheter: "Ny studie: Stanna på hemorten ett aktivt val – inte ett misslyckande"
- Avhandling vald till skolportens favorit
- Intervju i Dagens samhälle
- Borta inte alltid bäst – stanna på hemorten ofta aktivt val
- Janna Lundberg: ”Kritiken mot vår forskning bygger på felaktigheter”
- Forskare: Byt fokus – då får ni unga kvinnorna att stanna på orten
- Janna Lundberg: ”Jag trivs i den akademiska världen, det är en plats där det finns tid för tankar”
- Fler som aktivt väljer att stanna kvar i sin hemort
- Därför stannar människor kvar på sin hemort: ”Stereotyperna är så tröttsamma”
- Aktivt val att stanna kvar på landet
- Att stanna kvar är också ett aktivt val
- Ny forskning ska gynna Varberg och Halland
- Intervju i p4 Halland om landsbygdsliv
- Intervju Studio 1 SR, om att välja landsbygdsliv