Kakor
Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
- Forskningscentrum
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Johan
Dahlbeck
Docent/Universitetslektor
johan.dahlbeck@mau.se
040-665 80 33
orcid.org/0000-0003-1669-7132
Presentation
Mitt arbete rör sig framförallt inom pedagogisk filosofi och Spinoza-studier, där jag har ett intresse för frågor som rör fri vilja, determinism, indoktrinering, fiktionalism och medborgarfostran. Jag har dessutom ett särskilt intresse för de pedagogiska konsekvenserna av Spinozas politiska teori.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Introducing the symposium: Spinoza on perfectionism and education
Johan Dahlbeck, Klas Roth
-
2024 | Artikel i tidskrift
Educating the ingenium : On Spinoza's perfectionism and the pedagogical relation
Johan Dahlbeck
-
2024 | Artikel i tidskrift
Rousseau's Lawgiver as Teacher of Peoples: Investigating the Educational Preconditions of the Social Contract
Johan Dahlbeck, Peter Lilja
-
2024 | Konferensbidrag
Plato's Republic as Expedient Fiction
Johan Dahlbeck
-
2024 | Konferensbidrag
Spinoza et ‘l’exemplarisme’ en matière d’éducation
Johan Dahlbeck
Aktiviteter
- Academia
- Fictionalism: The Art of Teaching Truth Disguised as Lies
- Spinoza à Paris 8
- Udda ting: Spinoza och kreativitet
- Udda ting: Teaching truth disguised as lies
- Spinoza and Education
- ResearchGate
- Philosophical Studies of Education
- En akademisk kvart: Spinoza och pedagogiken
- Education and Free Will
- Spinoza: Fiction and Manipulation in Civic Education
- Internationellt masterprogram i Educational Theory
- Filosofiska rummet: indoktrinering på gott och ont