Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
- Alumni & vänner
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan

Jonas
Christensen
Universitetslektor/Docent
jonas.christensen@mau.se
040-665 74 06
orcid.org/0000-0003-0428-2001
Presentation
Docent i Hälso- och samhällstudier inr. Pedagogik, Ekonomexamen med statsvetenskap, Universitetslektor i Socialt arbete med inriktning Organisation. Kursansvarig internationella kurser på grund- och forskarutbildningsnivå. Internationell samordnare vid inst för Socialt arbete. Flertal publikationer med fokus på utbildningsvetenskap och pedagogik (se DIVA).
Forskningsinriktning: Samhällsvetenskap, utbildningsvetenskap, pedagogik, flervetenskaplig samverkan i profession och organistion, gränsöverskridande lärande.
Undervisningsspråk: engelska, tyska, svenska
I mitt forskningsintresse finns ett genuint intresse av att såväl studera som förstå organisatoriska och professionsmässiga förändringar utifrån utbildningsvetenskapliga och pedagogiska utgångspunkter. Sedan jag disputerade 2010 med Dr. avhandlingen ”A profession in change: a development ecology perspective”, har jag fortsatt fördjupat mig i komparativa, kontextuella välfärds- och utbildningsfrågor, internationalisering och utbildningsdesign i synnerhet. De teoretiska utgångspunkter jag visat i min avhandling, har jag dels fortsatt utveckla och tillämpat, men också kritiskt reflekterat kring, vilket genom internationellt självständig och sampublicering bl a resulterat i kompletterande alternativa teoribildningar. Jag har vidare i samverkan med regionala och internationella partners fördjupat mig i kunskapsbildning kring gränsöverskridande pedagogiska möten i profession och organisation med fokus äldrefrågor. I grunden har projekt, processer och vetenskaplig produktion haft tre bärande perspektiv; lärande, omsorgs- och samhällsperspektiv. Här ingår lärande, social innovation, inkludering, digitalisering och mötet människa-teknik och digitalisering i såväl möjligheter men också risker för exkludering. Genom åren har jag aktivt arbetat med fördjupad internationell utbildningssamverkan och integrerat forskningsbaserad undervisning i nära samverkan med partneruniversitet och forskarkolleger, vilket har har genererat en bredd i empiriskt material. I min forskning har jag enskilt och i samverkan bl a utvecklat hur utvecklingsekologiska modeller och Community of Practice kan appliceras i för Hälso och Samhällsstudier relevanta utbildningskontexter. Den bärande delen i min forskningsmässiga progression på basis av min forskning sedan disputation, är att jag gått vidare och lagt särskilt fokus på det gränsöverskridande pedagogiska mötets roll i kunskapsbildning. Ingår i centrumbildning/SDRC samt forskningsplattform Global och glokal hälsa - GGH.
Sammanfattningsvis kan min forskning ses som: a) Kunskapsbildning kring det pedagogiska mötets roll och betydelse i gränsöverskridande möten i profession och organisation, b) Reflekterande praktik kring förståelse av internationella samarbeten i utbildning och forskning c) Utveckling av nivåers betydelse i kunskapsbildning i möte individ-organisation och samhälle, där jag i progression visat på hur förändringsprocesser kan ses d) Kunskap om hur lärande, omsorgs och samhällsperspektiv i progression kan förstås kring lärprocesser om åldrande och välfärd.
ORCID: 0000-0003-0428-2001
Publikationer
-
2025 | Artikel i tidskrift
Pedagogical reflections from a transnational PhD course in ageing
Anne Liveng, Jeanette Eriksson, Jonas Christensen
-
2024 | Kapitel i bok, del av antologi
Glocalization and Sustainability in Education: Reflective Perspectives in Social Work
Jonas Christensen
-
2024 | Artikel i tidskrift
Reflexive Views of Virtual Communities of Practice among Informal and Formal Caregivers of People with a Dementia Disease
Sandra Lukic, Connie Lethin, Jonas Christensen, Agneta Malmgren Fänge
-
2024 | Artikel i tidskrift
Diversitet og utraditionelle læringsaktiviteter: Erfaringer fra et ph.d.-kursus om aldrende samfund
Anne Liveng, Jeanette Eriksson, Jonas Christensen
-
2024 | Artikel i tidskrift
Exploring the relevance of sustainability values and principles - impact of International Social Education (ISE) in a local context
Joachim Thönnessen, Jonas Christensen
Meriter
Undervisning
- Statsvetenskap: Politik, organisation och ledning, kandidatprogram SGSPO
- Socialpedagogiskt arbete/verksamhetsperspektiv
- Social Pedagogical Work from the Perspective of the Agencies
- Makt och mångfald i arbetslivet
- Social Work: Social Policies and Welfare Studies
- Sjuksköterskeprogrammet
- Förskollärarprogrammet