Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
- Alumni & vänner
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan

Margareta
Serder
Docent/Universitetslektor
margareta.serder@mau.se
040-665 71 17
orcid.org/0000-0002-5689-8281
Presentation
Jag är lektor och docent i utbildningsvetenskap. Från och med höstterminen 2024 är jag vetenskaplig ledare för lärarutbildningarnas verksamhetsförlagda utbildning (vfu). I min forskning intresserar jag mig för frågor om internationell kunskapsmätning och utbildningspolicy, ofta utifrån exemplet PISA. Ett annat forskningsintresse handlar om relationen mellan forskning/vetenskap och det omgivande samhället, inte minst skolans verksamhet och i skolorganisationers systematiska kvalitetsarbete. Tillsammans med kollegor i forskningsprojektet Utbildning AB har jag studerat kommersiella utbildningsaktörers involvering i skolväsendet och vad det betyder för dessa aktörer och för skolans villkor. I min forskning har jag även undersökt samspelet mellan forskning, media och utbildningspolicy/politik. Sedan 2022 ingår jag i ett internationellt forskarnätverk med namnet STS in Education, STudieS, där forskare med intresse för vetenskapsstudier (Science and technology studies) ingår.
Jag undervisar främst i lärarprogrammens utbildningsvetenskapliga kärna, men även i magister/masterprogram i pedagogik samt i speciallärar- och specialpedagogiska program. Undervisningsämnena är exempelvis skolväsendets organisation, utbildningspolicy, bedömning och utvärdering, skolutveckling och skolans vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet. Jag har också ett uppdrag som handledare i Samverkan Bästa Skola, en skolutvecklingsinsats från Skolverket.
Som vicedekan för samverkan åren 2018-2024 har jag bland annat arbetat med forskningsaknytningen av den verksamhetsförlagda delen av förskollärar- och lärarutbildningen, kvalitet och samordning av kurserna i den utbildningsvetenskapliga kärnan samt lett utvecklingen av fakultetens samverkan med skolor och skolhuvudmän kring praktiknära forskning i försöksverksamheten ULF. Sedan ULF initierades i Sverige har jag i olika funktioner ingått i det sammanhanget lokalt och regionalt, både i administrativa funktioner och som forskare i samverkansprojekt med skolhuvudmän.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
PISA 2022 – ett belägg för kunskapskollaps eller för att skolgång gör skillnad?
Margareta Serder
-
2024 | Rapport
Studenter som resurser för varandras lärande: en följeforskningsstudie av peer learning som handledningsmodell i lärarutbildningarnas vfu
Margareta Serder
-
2024 | Artikel i tidskrift
Knowledge for sale: The construction of desired knowledge and identities in edu-marketing
Margareta Serder
-
2023 | Konferensbidrag
From National Policy to Local Practices: Systematic Quality Work in Education from the Perspective of Local Authorities
Tuija Muhonen, Margareta Serder, Magnus Erlandsson, Anders Edvik
-
2023 | Artikel i tidskrift
Joy, pride, and shame: on working in the affective economy of edu-business
Malin Ideland, Margareta Serder
Forskningsprojekt
I publikationsdatabasen Diva kan du se avslutade projekt.
Aktiviteter
- PISA-testerna ur ett elevperspektiv
- Forskarnätverket för teknik-och vetenskapsstudier i utbildning, STudieS
- Forskningsplattformen MUVAH
- LS Centrum för samverkan
- Försöksverksamheten ULF (Utbildning, Lärande, Forskning)
- Skolvärken - vårt bidrag till skoldebatten
- Om risken med evidens som särskilt utvalda sanning
- Forskningsprojektet Utbildning AB