Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
- Forskningscentrum
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Professor i svenska som andraspråk med språkdidaktisk inriktning.
Föreståndare för Forskningscentrum LIT - Literacy and Inclusive Teaching.
Min forskning rör ämneslitteracitet i olika skolämnen och undervisningens språkliga dimensioner ur ett andraspråks- och flerspråkighetsperspektiv. Forskningen har bedrivits inom flera projekt, för närvarande inom Forskningscentrum LIT (https://litresearch.se/) samt genom att jag beviljats medel från Vetenskapsrådet för ett fyraårigt projekt.
Jag har handlett och handleder flera doktorander med inriktning mot svenska som andraspråk och flerspråkighet, och är engagerad i lärarutbildningen i svenska som andraspråk.
Forskningsprojekt (urval):
2022–2025. “Spaces for Multilingualism? An interdisciplinary study of pedagogical potentials and limitations of multilingual approaches and activities in mathematics and science education.” Vetenskapsrådet. Projektledare Pia Nygård Larsson. Malmö universitet.
2015–2018. “Development of Scientific Literacy: A multidisciplinary study of teachers, students and texts in multilingual secondary schools (SALT)”. Vetenskapsrådet. Projektledare Maaike Hajer. Malmö universitet.
2013–2016. “The relation between trends on large-scale science studies and how teaching and learning are constituted in science classrooms (SONAT)”. Wallenbergs stiftelse. Projektledare Anders Jakobsson. Malmö universitet.
Forskningscentrum:
2025–2030. LIT - Literacy and Inclusive Teaching, Malmö universitet.
Forskningsprogram:
2018–2024. LIT - Literacy and Inclusive Teaching, Malmö universitet.
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Spaces for multilingualism in mathematics classrooms? – teachers’ perceptions and experiences
Petra Svensson Källberg, Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson
-
2024 | Konferensbidrag
UTRYMME FÖR FLERSPRÅKIGHET?: PEDAGOGISKA MÖJLIGHETER OCH BEGRÄNSNINGAR FÖR FLERSPRÅKIGA FÖRHÅLLNINGSSÄTT OCH AKTIVITETER I NO-UNDERVISNINGEN
Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson, Petra Svensson Källberg, Anders Jakobsson
-
2024 | Artikel i tidskrift
Visual resources and interaction in Grade 4 science teaching—Moving in and out of discourse when exploring concepts of evolution and adaption
Robert Walldén, Pia N. Larsson
-
2023 | Konferensbidrag
Spaces for multilingualism in mathematics classrooms? – teachers’ views and experiences
Petra Svensson Källberg, Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson
-
2023 | Konferensbidrag
Spaces for multilingualism?: Multilingual approaches and activities in mathematics and science education
Annika Karlsson, Pia Nygård Larsson, Petra Svensson Källberg, Anders Jakobsson