EduSinglePage
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om matematik och matematikdidaktik i relation till förskolans utbildning och undervisning.
Delkurser
Delkurs 1: Ämneskunskaper i matematik, 7.5 hp
I delkursen studeras matematiska begrepp och aktiviteter med relevans för förskolans utbildning. Däri ingår exempelvis problemlösning, taluppfattning, geometri, rumsuppfattning och mönster. Studenten identifierar matematiska händelser och diskuterar lekens betydelse för barns matematiska lärande. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Delkurs 2: Matematik i utbildning och undervisning, 7,5 hp
Delkursen behandlar barns möjligheter att utveckla och använda matematisk förståelse inom ramen för förskolan, vilket problematiseras ur ett interkulturellt perspektiv. Med utgångspunkt i variationsteori planerar, genomför, analyserar och värderar studenten undervisning med matematiska begrepp och förmågor i fokus. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV216A Didaktik och undervisning i förskola (genomgången)
Kurslitteratur
Aktuell litteraturlista finns i kursplanen
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).