Kurs, grundnivå
7.5 hp
Distans | dagtid | 50%
10 november 2025 - 18 januari 2026
Kurskod: LL289P

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att använda vetenskapligt grundade metoder och modeller för pedagogiskt utvecklingsarbete i skolan.

Kursen behandlar frågor som rör hur ett utvecklingsarbete utformas utifrån teoretiska och metodologiska överväganden och med relevans för skola, lärares arbete och elevers lärande. I kursen ingår även att kritiskt granska underlag och metoder och dess konsekvenser för undervisning samt för elevers lärande och utveckling. Studenten väljer ett problemområde och planerar ett utvecklingsarbete i samråd med handledare samt utformar ett förslag på hur resultatet ska utvärderas.

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LL614P Utvärdering och utvecklingsarbete (genomgången) eller motsvarande.

Kurslitteratur

Aktuell litteraturlista finns i kursplanen

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).