De Sondy, Amanullah, Gonzalez, Michelle. A. and Green, William S. (2020) Judaism, Christianity, and Islam: An Introduction to Monotheism. London & New York: Bloomsbury Academic. (272 s.)
Franck, Olof & Thalén, Peder (red.) (2018).Interkulturell religionsdidaktik: utmaningar och möjligheter. Lund: Studentlitteratur. (Kapitel 3, 4, 6 och 10. 106 s.)
Groth, Bente (2002). Judendomen: kultur, historia, tradition. Stockholm: Natur och kultur. (Urval i samråd med lärare 160 s.)
Holmqvist, Mona (red.) (2021). Teorier för undervisning och lärande. Malmö: Gleerups. (199s.)
Franck, Olof, Liljefors Persson, Bodil & Löfstedt, Malin (red.) (2025). Undervisa i religionskunskap: didaktik och metodik för ämneslärare. (Första upplagan). Malmö: Gleerups. (i urval: Kap 5, 7, 9 totalt 44s.)
Rasmussen, Tarald & Thomassen, Einar (2007). Kristendomen: en historisk introduktion. Skellefteå: Artos. (Del 1 och 2. 270 s.)
Roald, Anne-Sofie (2005). Islam: historia, tro, nytolkning. Stockholm: Natur och kultur. (Urval i samråd med lärare 160 s.)
Stier, Jonas (2019). Identitet: ett socialpsykologiskt perspektiv, Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. (184 s.)
Trost, Jan (2010). Kvalitativa intervjuer. Lund: Studentlitteratur. (165 s.)
Utöver detta tillkommer källtexter (ca. 250 s.), aktuella artiklar (ca 200 s.) och ett skönlitterärt verk.
EduSinglePage
Denna kurs ges inom kurspaket:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i om judendom, kristendom och islam och kristendomens historiska roll i Sverige. I kursen behandlas människors identitetsskapande utifrån perspektiven levd religion, mångreligiositet och interkulturalitet. Genom intervjuer med företrädare för lokala religiösa samfund studeras religion i sitt levda sammanhang, i syfte att använda närmiljön som resurs i undervisningen. I kursen får studenterna också lära sig skapa egna undervisningsmaterial.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: RL214C Religion och lärande: Religion, etik och livsfrågor (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).